Saturday, March 12, 2011

alhamdulillah malaysia terselamat


harrazdani@mind : secara geografinya malaysia dilihat terselamat dari kesan tsunami ini....alhamdulillah....

-dipetik dari kelab greenboc-
sejumlah negara telah memberikan peringatan kepada warganya berhubung dengan gempa 8,9 Skala Richter (SR) yang melanda Jepun, semalam.

Dahsyatnya kekuatan gempa tersebut telah menimbulkan gelombang tsunami yang juga menerjah negara-negara di Asia, Australia, bahkan Eropa.

Seperti diberitakan Reuters, Jumaat (11/3/2011), Kanada dan Amerika Syarikat, termasuk kepulauan Hawaii, sudah memberikan peringatan kepada warganya yang tinggal di pesisir yang berhadapan langsung dengan Laut Pasifik untuk berwaspada.

Demikian halnya dengan Mexico dan negara-negara di Amerika Selatan juga sudah diminta berjaga-jaga.

Kesan tsunami juga dirasakan warga di Rusia, Taiwan, Filipina, Indonesia, Papua Nugini, Fiji, Panama, Honduras, Cile, Ekuador, Kolombia, dan Peru.

Pasukan Penjaga Pantai Taiwan langsung bergerak cepat mengosongkan warga di pesisir yang berpenduduk padat. Namun pihak berkuasa tempatan memberitahu gelombang yang sampai ke pantai sebelah utara Taiwan hanya setinggi 50 sentimeter.

Papua New Guinea juga sudah mengumumkan peringatan namun belum melakukan sebarang pemindahan penduduk. Kerajaan menyatakan gelombang laut tidak akan melebihi 1 meter.

Demikian halnya di Indonesia. Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisik (BMKG) mengumkan gelombang tsunami akan sampai ke wilayah timur Indonesia kira-kira pukul 18.35 WIB atau pukul 20.00 WIT. Ketinggian gelombang dianggarkan diantara 0.5 sampai 1 meter.

No comments: