Sunday, July 3, 2011

dunia blog kita rasis ???


Assalamualaikum dan salam sejahtera, saya menggunakan salam sejahtera untuk yang bukan islam...tetapi ada ke yang bukan islam khususnya lain-lain bangsa seperti cina, india dan bumiputera lain yang menjadi follower saya, seingat saya ada seorang cina dan beberapa orang blogger bumiputera yang berkawan dengan saya dalam dunia blog ini. Saya berpendapat senario ini juga turut dirasai oleh anda semua...adakah Malaysia ini hanya ada blogger melayu ?....orang cina ? orang india ? adakah mereka ini tiada blog dan masih lagi terasing dari  dunia cyber ini....tak mungkin!!!  malah berkemungkinan mereka lebih terkehadapan dari kita...tetapi persoalannya mengapa perkara ini berlaku.

Saya berkata sedemikian kerana, apabila melihat kepada followers yang ada...dan semasa BW di shoutboc kawan-kawan,  jarang berjumpa dengan blogger yang berlainan bangsa dengan saya...seperti kita syok bercerita sesama kita sihingga kita terlupa kita sebenarnya berkogsi negara ini dengan lain-lain bangsa, bersama-sama mengembeling tenaga memajukan negara ini sehingga ke tahap yang ada sekarang. Dahulu kita semua bersatu sebagai rakyat Malaysia, tetapi sekarang ianya kelihatan semakin layu...kerana apa? kerana sesetengah dari pada kita rakyat Malaysia mengamalkan mentaliti dan emosi terkepung...terkepung dengan semangat bangsa...terbawa-bawa dengan emosi bangsa...dan akhirnya mengetepikan semangat islam yang lebih sejagat dan universal. Begitu juga agama-agama lain yang menekankan kesepaduan dan semangat muhibbah sesama manusia.

Kalau boleh, saya mengharapkan satu dunia blogging yang lebih mesra Malaysia..kaya dengan  kepelbagaian bangsa, adat dan agama. Namun apapun yang kita harapkan, jika kita sahaja yang mengharap tetapi orang di atas sana masih lagi menggunakan bangsa sebagai survival perjuangan mereka kita tidak akan kemana-mana.....jika secara realiti pun kita tidak dapat bersatu apatah lagi dunia maya ini (blog)...

p/s : 1Blog.

21 comments:

mumui said...

sya cina + iban.. tp sya kawan dgn semua kaum..

kotak bulat said...

err..kb pun bru perasan..tp rasanya ad gak follower kb bukan melayu..tp mungkin tak smpai 10% pun

Syuxer said...

saya bangsa ecuador, malam neh ada main bola dalam tv..kawan kepada antonio valencia hahaha...

ye memang ar..blog aku hnya ada mumui setakat neh aku yang berbangsa lain..yang lain2 majoriti melayu..

ArulchelseA said...

aku tk perasan lg ada bangsa lain..tp ada..kih kih kih.. blog 1malaysia kih kih kih

Cik Baju Kurung said...

macam mana boleh lupe nie -.-'
tapi rasanya followers saya sume melayu .

Nurnajwa said...

Haha, hope sgtlahkan ade bgsa lain drpd mlyu follow kte XD

Siti Arfah said...

Sy juga berharap spt yg sdemikian . Tp stkt skg lum jmp lg blog cina, india n len2. huhu

^baju kurung^ said...

ad jgak bngsa laen yg follo, kte kne kretif gk dlm mnulis ni.. bia ape yg kta tulis tu mnarik mnat n ssuai ngan dyorg. xdela org kte syok sdri je

Asyila Zainuddin said...

tak pernah teringat pulak kat bangse lain.. ngee.. :p

Khairil said...

blog maidaribendang ada follower dari internasionale...brazil..venezuela...

mungkin apa yang diperkatakan oleh Bro ini memang ada betulnya...

el-janna said...

heeeeee toi tu semua melayu.. tp ade sorang cina^^

alif haris said...

a'a kan .. mcm sikit sgt yg berbangsa lain kan .. huhu .. sekerat dua je ..huhu

liyana said...

hmm..saya x prnh jmpe lg follower bangsa lain..
yup//stuju ngn pndapat tuan blog

syrupmasin said...

errr..betol2..

Addin said...

yeap, jarang sangat nak jumpa kan . ada tu ada tapi kita yang jarang nak explore . mungkin.

Titisan Hujan said...

ada jgk perasan ttg hal ini..stakat ni follower dri ng luar je ada.kaum india n cina xde plak nie.hmmm

Muhd Aizie said...

Entry yang baik. Tak pernah terfikir pun pasal ni. Urmm, entahlah. Blog saya rasanya semua pembacanya adalah melayu kot?

Maklumlahh blog jiwa-jiwa. haha kerdildesa.blogspot.com

Follow blog kamu ;)

Jiejah Gorjes said...

blog sy byk pengunjung dari negara indonesia jd ngak pasti bangsa apa huuuuu

Bui Idzra Ryn said...

ader kot cuma jumlah nya sedikit..^_^

pamie said...

Betul2..saya bangsa bisaya bro..bumiputera sabah..hehe..


Aku Anak Labuan

kokser kokdam said...

saye bangsa melayu bro

ngeeee