Friday, July 15, 2011

Ladang Buaya Part 2 | jong's crocodile farm...




Assalamualaikum dan salam sejahtera, ni kira sambungan pada entry semalam... kita teruskan perjalanan kita dalam Ladang Buaya ni, dalam ni juga kita boleh dapati ikan arapaima...kalau tak silap ejaan tu...agaknya macam tu laaa....ikan tu ada dalam tasik atas ni haaaa....saiz di boleh tahan besar jugak laaa...lebih kurang tong gas kat rumah tu...tapi kalau jatuh dalam tasik ni memang takder harapan laaaa....mana laa tahu takut ada buaya yang terlepas masuk dalam ni....

Perjalanan kita diteruskan lagi ....kali ni kita kesangkar buaya pula....dalam sangkar ni buaya diasingkan mengikut umur, ada yang setahun dan ada juga yang muda belia....haaah apa lagi jom tengok gambar-gambar kat bawah ni....macam photographer NG pula rasanya ni..tapi agak cuak jugalah sebab mereka ni terlalu aktif..


Untuk makluman korang, kat ladang ni...memang siap dengan tempat penetasan...kalau buaya-buaya betina yang nak bertelur, mereka akan di asingkan awal-awal lagi untuk memastikan kesihatan dan emosi buaya-buaya betina ini terjaga......Selain buaya normal kat sini juga kita boleh lihat buaya yang tercedera....atau pun boleh dikategorikan sebagai cacat....kandang buaya ni special sikit kerana kita terpaksa memanjat untuk melihatnya....jom terjah kat bawah ni..haaa


Saya tengok mula-mula buaya ni agak terkejut jugak laaaa sebab ekornya macam terputus...tapi takder pula keterangan mengenai buaya ni...yang saya boleh lihat banyak duit syiling dilemparkan ke dalam sangkar buaya ni mungkin mengharapkan tuah dari buaya istimewa ini kot...itu kita orang islam jangan campur.......nampaknya perjalanan kita dah sampai ke penghujung dan sebelum keluar para pengunjung mesti singgah di dalam galeri yang mempamerkan buaya-buaya awet dari telur sehinggalah telur itu menetaskan baby buaya....dan yang paling menerujakan dan merupakan kemuncak bila korang datang ke ladang buaya ni....korang boleh lihat tengkorak bujang senang...kat bawah ni...


Saya pun tak boleh nak sahkan ini adalah tengkorak kepala 'bujang senang" tetapi apa yang tercatat di papan keterangan di belakang tengkorak tersebut menyatakan ini adalah bujang senang yang telah ditembak di Sungai Pelaban Batang Lupar Sri Aman pada 20 May 1992....panjang bujang senang yang dicatatkan disitu ialah 19 kaki 4 inci....tiga kali orang dewasa  (asia).....ok maka berakhirlah penjelajahan kita dalam Ladang buaya ni....huhuh

20 comments:

Afikah Aziz said...

ikan arapaima?? ika xpnh dgr pun hehe,wahh lame xtgk buaya,last tgk buaya masa sekolah rendah klu xsilap dekat taman buaya huhu

wan_cikgumuzik said...

owhhh.. ada part 2 plak.. hhahaha..... mlm td dh baca part 1... kikikiki... tapi segan nk komen.. haha..

terrbaeekkk,..

Khairil said...

tinggal tengkorak saja bujang senang tu....

Khairil said...

tinggal tengkorak saja bujang senang tu....

Syuxer said...

bro ada bakat jadi pemandu pelancong neh..teruja kawe nak mari situ heheh..

bujang senang?sepatutnya bujang susah..coz sudah nak ketemu dia kan hahaah

Terbelog said...

x pyh pg sana
baca kat sini je hehe

alif haris said...

mcm seram je nama.. ladang buaya ..hahaha
klu terjatuh memang takde harapan r .. huhu .. ngeri2 ..

IMANSHAH said...

wah

suka buaya ye..jangan jadi buaya darat udah

syrupmasin said...

perghh..yg buaye banyak2 tuh..terjatuh la dlm tuh mmg jd masak lemak cili api lah :D

Acik said...

buaya pun ada ladang. tentu seronok dp tengok buaya yg banyak tu ...

ArulchelseA said...

bujang mkin senang dah..dulu duk lam sungai.. skang duk lam kaca..kih kih kih

iza said...

Assalam..
Bestnya dapat tgk binatang2 tu...baca tajuk, gerun jgk...

Wanie said...

bahaya beul tengok titi tu..
ikan arapaima makan orang tak?hehe

nanti kalau g sarawak boleh la buat lawatan g ladang buaya ni..

Cik Baju Kurung said...

kat mana nie ? hee . tak baca lagi part 1 .

kotak bulat said...

mcm tak selesa je buaya tu berimpit2.. hehehe..
blh pegg tak buaya tu?

nurawanees said...

wah..tempat ini amazing!!!kt ner n camne nk ke sane yea..??plizz info=)

cucu umie said...

wah..ayie nak jalan2 juga..nampak yer terpelas part 1..nk pi terjah cari jap..hehe

Muhd Aizie said...

Buaya tu tak de ekor ke?

Liyana Zahim said...

Sian boye tadek eko pahtu kne baling ngan duit syiling.. Cisss.. Kurafat sunggoh manusia~

Bui Junaidi said...

bui yg duduk kuching ni belum pernah lagi pergi jong crocodile farm..hahaha..org kata berbau,sbb tu bui 2,3 hati rs nak pergi..*_*