Sunday, May 22, 2011

apabila perbezaan dipuja, persamaan dikesampingkan.


"Sampaikanlah walau sepotong ayat' jadi saya fikir apa yang nak saya sampaikan hari ini, saat ini dan ketika ini. sudah semestinya apa yang ingin disampaikan mestilah memberi manfaat kepada orang lain. saya bukanlah ustaz yang tinggi ilmu agamanya, jadi saya buka ceramah agama di youtube, jadi mungkin cara saya ini dapat memanjangkan manfaat dari pada ceramah yang saya dengar ini. dan huraikan dengan cara yang saya fahami.

Dalam ceramah tersebut saya tertarik dengan sepotong hadis yang di bacakaan..iaitu " mengambil pedang daripada kayu dalam fitnah" , maknanya apabila berlaku peperangan sesama islam @ pergaduhan sesama islam, tukarkan pedang daripada tembaga @ besi kepada kayu, maksud pedang kayu ini, pedang yang tak boleh membunuh dan melukakan.

Semoga kita tidak berlebih-lebihan dalam sesuatu ketidaksefahaman sesama islam. kalau kita lihat sejarah. pergaduhan dan pembunuhan  sesama islam bermula sejak kewafatan nabi Muhammad SAW , bermula dengan pembunuhan saidina Umar, saidina Ali seterusnya saidina Uthman sehinggalah pada hari ini. Mengapa mereka ini  bertelingkah ? jawapannya  ialah isu perbezaan. Perbezaan dari segi fahaman, tarikat,  ideologi politik , ideologi mazhab dan berbagai- bagai lagi perbezaan. Tapi kita semua lupa kita menyembah hanya satu tuhan, nabi Muhammad SAW sebagai ikutan kita dan al-quran itu panduan kita. renung-renungkan.

9 comments:

arituarini said...

tq bro..info yg brguna

Unknown said...

thnkx sharin info..kita memang sbgai sesama umat islam tidak boleh bergduh kerana ni akan menyebabkan orang kafir mudah untuk menyelinap masuk dlm kekecohan tersebut

harrazdani said...

arul : tq arul sentiasa singgah sini.

harrazdani said...

cucu umie : setuju...kadang-kadang kita lupa perpaduan itu adalah wajib. tanpa perpaduan kita akan lemah.

Izyan Masri said...

BAGUSNYA ENTRY NI.THUMBS UP :D

harrazdani said...

IM : terima kasih ;-)

adwafarahin said...

kita mmg x patut berlebey2 dalam ape jua kita buat
mst sentiasa bersederhana
nnt klu terlebey ssh hidup

kokser kokdam said...

btol2.. yg pandai, masing2 nk naikkn nama, bila ade org bagi pendapat, xleh terima.. mula la nk wat mende2 pelik..

like!

Unknown said...

Yeah, perbezaan yang selalu buat kite salah faham. Nice entry. Thanks for sharing =)