Tuesday, May 24, 2011

mata.


MATA, dari mata turun ke hati...begitulah betapa hebatnya makhluk ciptaan allah ini...darinya segala perasaan dapat disampaikan dan dapat difahami oleh semua insan. kadang-kadang kita dapat melihat mata kawan kita yang sedih keadaanya, ceria sifatnya, letih tanggungannya, dan pelbagai-bagai lagi....tanpa mereka itu memberitahu keadaan sebenar mereka...dan kalau kawan kita menipu dan cuba menipu sekalipun, mata akan menjadi saksinya...kerana mata tak pernah menipu...begitulah dahsyatnya mata ciptaan allah ini. dalam keadaan yang lain :

Nabi Muhammad SAW berkata,  siapa-siapa yag mati secara tidak baik terdapat tanda-tanda sebegini.
1- Matanya terbeliak
2- Dadanya berombak, kerana nampak apa yang dia akan lalui dalam kubur dan apa yang dia telah lakukan di dunia.
3.berkedut kulitnya
4.tangannya mencengkam.

apa yang nak saya sampaikan disini...mengapa mata terbeliak? mengapa dadanya berombak? mengapa berkedut kulitnya ? dan mengapa tangannya mencengkam ?....allhuakbar!!!

p/s dari mata juga adanya gambaran tentang kematian subhanallah..

15 comments:

liyana said...

astaghfirullahalazim..
thanks for the entry

Aimi dan Pakcik Hashim said...

hendak menipu harus tutup mata

kokser kokdam said...

antara muslim yang paling selamat ialah muslim yang menjaga pandangan mata.. =D

Izyan Masri said...

OHH TAKUTNYA KALAU MATI DENGAN KEADAAN MATA MCM YG NABI CERITA T_T

cucu umie said...

herm, mata memang memainkan peranan pntg.. dripadam ata kita boleh thu seglnyer.. thnkx for t6he shring info

ArulchelseA said...

tq bro..saling mengigati antara stu sama lain...

Scya Lollita said...

teringat ceramah kursus pengurusan jenazah masa zaman sekolah . rasa macam berpeluh je masa tu (':

NARDtheNERD said...

mata pun boleh berkata kata..
:)

Eyrique Ettiqazz said...

mata x pernah menipu...ape2pon tersangat menarik entri ni sbb dpt ubah drpd buruk kpd x baik...

cantik header..

miss.Addin said...

Allah tu maha Berkuasa kan :)

thanks for sharing :)

tia @ Ini Kisah Tia said...

terima kasih untuk perkongsian ini ..

kotak bulat said...

thanks 4 the sharing :)

ABU said...

jagala mata..

qellissa said...

subhanallah..banyak peranan mata ni..sbb tu kita kena jaga mata dr benda2 yg x elok..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

kematian tnpda diduga..bila2 masa..

moge esok masih mampu untk bernyawa..

aminn..