Friday, July 15, 2011

Blogging | bukan senang nak senang, bukan susah nak susah.

susahnya berdiri sebelah kaki kan....tapi kalau kita dapat mengimbanginya dengan baik..insyallah kita boleh berjaya

Assalamualaikum dan salam sejahtera...petang-petang Jumaat ni tiba-tiba terfikir zaman baru lepas habis belajar dulu...fuhhh...gile mencabar... serba kekurangan...tiap hari mengeluh seolah-olah macam ada sebelah kaki jer...sehinggalah saya melihat orang yang langsung tiada kaki........tu laa ada orang cakap "bukan senang nak senang, bukan susah nak susah"..tetapi kadang-kadang orang dapat kesenangan itu dengan senag jer, ada kawan khawin ngan anak dato' sekarang jumpa dah jadi businesman ...pakai BMW, nasib orang ni kadang-kadang kita tak boleh nak jangka...bergantung kepada rezeki masing-masing, kalau kita dilahirkan di atas dulang emas mungkin boleh kita katakan sedemikian ..tetapi jika kita dilahirkan diatas tikar mengkuang..atap nipah......perlu merenung kata-kata di atas agar kita tidak hanyut dan tersesat dalam hidup ini.

Ada orang,  susah untuk dia dapatkan kesenangan...bila dah senang dia enjoy sakan sampai lupa diri, lupa keluarga dan  lupa ibu bapa....mengapa jadi macam tu ? kerana ada diantara kita tidak habiskan bacaan ayat diatas....hanya melihat kepada kesenangan tetapi tidak pada kesusahan. Sama juga dalam dunia blog, kalau kita naik sebab bantuan dari orang-orang tertentu yang memang sedia popular...dan kita hanya menunggu blog kita dipromote....kita tak payah blogwalking pun orang masuk baca sudah tentu kita akan berjaya...tetapi kejayaan yang diperolehi bukan hasil usaha dan jerit perih sendiri kebanyakannya tidak akan ke mana-mana...kerana kita perlu berpegang kepada prinsip bukan senang nak senang....

Tetapi jka kita berusaha dan akhirnya berjaya insyaalah kita akan kekal  lama dalam arena ini.. ada orang ukur kejayaan dengan tahap trafik yang sentiasa masuk ke blog mereka, ada orang yang mengukur kejayaan itu berdasarkan ranking blognya dan ada orang mengukur kejayaan dengan diri mereka sendiri merasa puas kerana dapat sampaikan apa yang terpendam dalam hati dan minda....

Saya pernah berkunjung ke satu blog..yang tiada satu komen pun ditinggalkan di setiap entrynya...tetapi setiap hari di menulis...dan bagi saya setiap entrynya penuh dengan ilmu dan hujah yang bernas....tetapi beliau terus menulis dan menulis..saya pun jadi segan pula nak komen kat situ..huhu. itu yang saya maksudkan kejayaan disukat dengan kepuasan diri tadi....memang respek laaaa orang macam ni...ingat nak jadi macam dia tapi...kadang-kadang bila tengok entry yang tak berkomen terasa down jugak..huhuhuh ..jadi sesiapa yang komen entry kat blog ni saya ucapkan berbanyak terima kasih kerana korang semua memang menjadi sumber inspirasi saya terus berblogging...ingat senang ke nak senang...huhu nak susah senag jer...

p/s : nak tengok para komentator paling kental blog ni....kat sebelah shoutbox tu..mereka semua adalah kawan baik saya ....terima kasih.

26 comments:

BeloG MTT said...

Setujuu.. :)

p/s : Chomelll yang dok tendang bola tu.. ^^

kotak bulat said...

tol... bukan senang nk senang..
kdg2 bila tulis entri, mmg berharap jugak ad yg baca.. :)
HD pun selalu komen entri KB, jdi terima kasih jugak untuk HD :)

s u a r a h e a R t y said...

kadang , xde komen bukan bermakna xde orang baca kan. . . :)

mcm saya , mane yg patut dikomen saya komen , kalau tak saya baca dan like je. . .hehehe. . . .

http://suarahatisipujaanhati.blogspot.com/2011/07/niat-sama-tapi.html

fa said...

setuju sgt2.. ^^

arituarini said...

ptt la aku tak senang je..sbb memang bukn senang nak senang... tp nak senangkan diri je la..kih kih kih...

barisss sedia...

Fathiah Hamim said...

memang susah kot. mana yang tetba takda idea lagi. huhuh

Unknown said...

bagi ayie..bergntung pada niat seseorng itu.. mungkin mereka tidak down kalo tidak ad komen pon tpy kepuasan mereka selepas mereka menulis itu.. ad certain yg memang mcm gitulh..

Hafeesz Amran said...

memang...
quote nie pon biasa org guna kan?
"bukan senang nak senang..."

safurara said...

yg penkomen tegar tu maybe sbb dh lame follow blog ni.dan rara yg baru je follow mungkin payah nk jd pengkomen tegar.heeee.

yelah kan,rara pon penah tinggal kan komen kat blog yg mcm ni.myb dye kurang BW kot.tu yg ramai yg tak pasti akan kehadiran blog yg bernas mcm tu =)

Ratu Tak Cantik said...

harrazdani pun perlu terus tulis dan tulis! :) tapi..jangan jadi sekadar penulis, jadi lah pemikir juga

Anonymous said...

eh apsal lak nk segan komen sbb tade org komen??? saya lg suke komen blog yg org tak komen selagi sy suke blog dia...tanda sy meminati blog dia bkn sbb populariti nye. dan blog yg terlalu byk komen sy biasa jarang bg komen kecuali sy org pertama bg komen or baru 3-4 org yg komen. bile dah byk komen sy sendiri naik jenuh nak scroll ke bawah nk taip komen sy plak sbb tu sy jarang komen pada blog yg dah cecah 20 lebih komen.

Wanie said...

pakcik, blog wanie pun dulu selalu je komen kosong..tak rase pape pun sebab nye dulu time mule blogging tak harap pun ade datang bace entry..mungkin same la macam blog yang pakcik lawat tu..

terharu jadi kawan baik pakcik..:)

syuxer said...

ada satu blog yang berkualiti syuk pernah baca tapi xde pengomen..syuk dah tak ingat pe link dia..memang kool la dia punya entri heheh..kira syuk ni silent reader la dalam blog dia heheh..

Unknown said...

kdg2 owner blog tu letak comment tapi bila orang komen dia tak approve..mungkin dia hanya nak baca komen itu sahaja...dia tak mahu publish..selalu orang yang mcm tu mereka adalah dari golongan pemikir atau yang banyak mmeberi idea...

Satu contoh blog yg aku boleh bagi ialah blog Abdul Kadir Jasin...

tapi betul bro..memang kalau entry kita ada orang komen kita jadi bersemangat nak menulis entry..tapi kalau dah takda idea tu memang tak upaya le...

caliph shuriken said...

yg penting hepi blogging ^^

wan_cikgumuzik said...

eh eh,,, nama aku tersenarai di situ.. hehehhe...

banyak berbloging nihh banyak caranya.. bagi aku, tak semua org suka kita dan dak semua org benci kita...

apa yang penting... kejeeee sama..
apa yang penting??? kejeee sama....

Unknown said...

haha..betol..bile tgk entry ta de komen rase mcm nk delete lah entry tuh..haha..

Unknown said...

kalau akak pulak blog yang tak de komen tu la yang akak suka komen.itu buat kita senang dia ingt.mana tau lama2 jadi kawan..selalunya blog yang dah banyak komen yang akak malas nak kemen..
hehehe

tia @ Ini Kisah Tia said...

lebih baik takde komen kalau setakat yang komen dua tiga patah aje . sebab konsep sebenar komen ni adalah bagi pendapat tentang sesuatu entri tu ..

macam dalam entri ni . Tia kasi pendapat sikit ea . tak salah kalau kita naik sebab bantuan dari orang2 yang dah sedia popular . mula2 tu yelah , sebab bantuan dia . tapi dalam2 bantuan dia tu apakata secara perlahan-lahan kita tonjolkan kebolehan kita pulak ..

kalau sebelum tu orang kata "eh , dia tu kan kawan si blogger popular kan.."

cuba sikit2 buktikan yang diri sendiri pun ada kelebihan yang patut ditunjukkan! mesti orang akan kata "eh , dia tu kawan si blogger popular tu laaaa . wahh! sekarang dah ngetop dari blogger popular tu lahh . lagi hebakk pulak tu"..

haa , macam tu lah . kalau betul nak harapkan bantuan orang lain boleh aje . cuma kena ingat , jangan TERLALU !!

harrazdani said...

tia : apa yang saya maksudkan hanya mengharapkan sokongan blogger otai tanpa berbuat apa2....kalau berusaha tp dalam masa yg sama ada panduan dan nasihat dari blogger lama itu bg saya ok.

Unknown said...

Btol tu... dalam dunie blog, kalau nak harapkan kite sniri je untk mulekan blog tnpe bW memng sangt payah. Besenye kite mulekan dgn bntuan lepas tu bile rase kite dah stbil lam dunia blog baru lah bergntung pada kite je. Tapi jgn lh smpai lupe pada yg toong kite. ye tak? Respek jugak pd mreka yg tak pndg sgt komen huhu. Kalau MB mmg tak boleh.

Liyana Zahim said...

Lebih elok hidup besederhana.. Jnji apa yg kt nk kte dpt.. Kdg2 terlalu sng kai kete mewah hati bkn sng.. Bile mkn kaye mkn nyk komitmen... Mkn tadek mase dgn dri sndri apatah lg fmly.. So syukur dgn khidupan skrg.. Hihihi.. =)

sang pujangga said...

ayat yang aku slalu dgar dari kwan aku.... superb punyer~~

bukan susah nak susah..bukan senang nak senang

nur said...

Dear,
Betul tu.. Menulis untuk kepuasan. Kalau elok cara penulisan maka akan disukai. Tiada komen bukan berarti tiada yg baca.. Tapi bila ada komen walau seketul pun semangat untuk terus berblog berkembang mekar.

Ezad Skytech said...

setuju sgt.."bukan senang nak senang,bukan susah nak susah" lagi2 dalam dunia blog ni..

kalau entri yg langsung takde komen tu mmg ST pernah rasa masa mula2 berblog dulu...mungkin masa awal2 dulu belum tahu sgt selok belok dunia blog ni macam mana..

memang la rasa macam down sikit bila entri yg kita taip takde respon...tapi kalau da minat menulis tu..akan terus jugak menaip walaupun takde komen...mungkin ada yg jadi silent reader je..sekurang2 ada yg baca hasil penulisan kita..da kira OK..(^^,)

Unknown said...

hehe..x sangka nama bui pun ader dlm tu yer..suker2..kalau nak org komen entry,kita pun mesti rajin komen entry orang..give n take maaa..barulah adil kan..