Monday, July 4, 2011

peluk dan ciumlah sebelum terlambat


Assalamualaikum dan salam sejahtera. semakin kita dewasa semakin kita malu, semakin kita rasa segan....malu untuk memeluk insan yang bernama ayah, segan untuk mencium pipi ayah...mengapa yer..kalau kita tengok gambar-gambar semasa kecil, ayah sangat girang memeluk tubuh kecil kita, ayah sangat riang mencium pipi kita....tetapi semakin kita dewasa semakin memori itu menjauh dan terus lenyap...lenyap kerana beranggapan semua perkara itu tidak lagi biasa dilakukan., sudah menjadi perkara atau perbuatan yang luar biasa....gusar nanti orang bercakap kita anak bapa dan sebagainya....


Sudah menjadi kebiasaan pada hari ini...setiap anak akan memeluk ibu. Dan ayah akan tersenyum memandang kelakuan itu...adakah beliau tidak kisah atau hanya menyimpan perasaan itu di dalam hati... jika kita masih ada ayah peluklah dan ciumlah selagi beliau masih ada..kerana hidup ini terlalu sunyi tanpa ayah dan ibu..saya terfikirkan Muhammad Harraz danieal dan Muhammad firasz  Naseem ketika ini...adakah mereka juga akan berfikiran sedemikian kelak.

29 comments:

Jiejah Gorjes said...

anak mesti syg kan orgtuanya :)

yatie Awang said...

InsyaAllah...kalau kita terus mendidik anak2 begitu, mereka takkan lupa, sayang ayah

nurAMALLINA said...

Sedih. Tapi saya selalu peluk cium mama abah. Orang cakap saya anak manja, tapi saya tak nak saya ataupun mereka yang terlambat. Biar apa orang kata, janji saya sayang mama abah saya :)

Cik Asma BLuppy said...

nk peluk mak ayah sekarang....
=)

Fathiah Hamim said...

rindu nak peluh abah.

MARIA LIZA said...

alhamdulillah...walaupun saya membesar dengan Ayah Tiri tapi hidup saya banyak dihabiskan dengan beliau dan sehingga kini walaupun dah beranak dua tapi memang dah biasa dari kecil hingga kini sentiasa peluk & cium bila jumpa dan pulang ke rumah...

Freaky said...

sejak sekolah rendah, freaky x pernah pelok ayah... =_= dulu pelok masa dukung je la

Khairil said...

anak yang dah besar mcm Muhammad Harraz danieal sure teringat kat abah dia...tapi yang kecil tu tak tahu apa-apa lagi...aku pun pernah melalui saat2 mcm tu bro...haha..

kiz said...

mengusik jiwa sungguh..

ArulchelseA said...

btul tu bro..stuju..kdg2 kita bila da besar pnjang jd malu..tp mak dah biasa..

kokser kokdam said...

buat ambo raso nk balik umah..

trikat ngan asrama bebudak

huuuuu

kene balik kene balik

syrupmasin said...

errr..betol jugak..adoii..nnt convo nk peluk abah la..asyik mak je :P

Syuxer said...

aku emmm..insyaAllah akan peluk ayah ketika beliau akan ke mekah menunaikan umrah dan berpuasa kat sana..:)..tq bro kongsikan perasaan seorang ayah kat sini..:)

ChaCha said...

peringatan bermakna :)

kotak bulat said...

sekrg kb duk rumah, tak peluk cium pun, tp kalau nk pergi tempat jauh, mmg cium pipi ayh dulu..tak adil lah mak je yg dpt kan.. :P

niena shopping2u said...

tetiba rasa rindu nk peluk mama -.-'

^baju kurung^ said...

sstgh org rse malu nk peluk dpan org.
tapi dlm pelukn seorang ayh, rse slmat sgt.mcm xnk lepas.seriously

liyana said...

hmm..
ayahla yg slalu wat kelakar time sedih
rse terhibur..

Terbelog said...

indahnyer kata2
mcm puisi :)

Titisan Hujan said...

ni rs nk balik kg nie..rindu kt abah.last bln lepas peluk cium die.t ry la bru ley jpe plak.jika pjg umr

Izzat Nazmi Saiful Bahri said...

sayangilah mereka selagi masih ada dgn kita... jangan nanti menyesal di kemudian hari...

cucu umie said...

syagilah mereka sebb tanpa mereka tiadlh kita didunia nie..ayie jrng sikit ngn ayah but kalo nk blik hostel cium pelok tu sudah menjadi pasti...

ABU said...

aku superlike ini entry.....
im homesick now sob sob..

alif haris said...

hargai sementara masih ada :)
peluklah ciumlah mereka :)

Afikah Aziz said...

ng abah ika sekadar salam cium tangan je sebab bile nak peluk abah yg ngelak hehe...malu kot anak pmpuan die peluk,kecik2 selalu je bile dh besar abah yg malu bukan ika hehe..terbalik :)

fardhilah said...

knape ek mcm tu?

TYNTHA LANA said...

Pagi tadi dani,ak tgk kisah hari bapa dalam Semanis Kurma ulangan kat TV9..berderai kot ayor mato den ni..sian sorg bapa ni,kena sjns penyakit pe tah..tpi sush nk bergerak. But, dia bertuah sgt dpt isteri yg solehah, anak yg soleh dan solehah. anak2 solehnya tak pernh merungut pun kalau basuh najis dia, tpi diorg senyum-kata2 dari seorg ayah.. Allahuakhbar..

Bui Idzra Ryn said...

bagi bui,kalau dh besar lagi2 dh kawen tak sesuai lah nk manja2 ngan ayah lagi..cukuplah menghormati dgn cium tgn jer..tp masa hari raya,kita salam2 pastu peluk2 jugak..tp masa hari raya jer..^_^

anismelon said...

sedih..anis dah xde mak..so peluk mak tiri je bile sedih..mase hari bapa ritoh anis peluk and cium ayah..