Thursday, August 4, 2011

Entry info | Kepalsuan hadis fadilat solat tarawih ?



Assalamualaikum dan salam sejahtera, sebelum ni aku ada buat entry berkaitan fadilat solat tarawih ni. Dan aku telah mendapat maklum balas yang positif dari semua sahabat, tapi respon yang terbaru aku dapat dari bro Ejulz membuatkan aku berfikir sejenak. Sebenarnya aku pun terfikir akan perkara ini, tentang kesahihan hadis yang menyatakan tentang kelebihan solat terawih ni. Memang tak dinafikan kelebihannya adalah sangat besar tetapi adakah ianya sama dengan apa yang digembar gemburkan sebelum ini. Di sini aku sertakan petikan yang aku ambil dari portal pejabat mufti Terengganu ni. klik SINI.  Niat aku bukanlah untuk mengatakan pahaman kita tentang fadilat solat tarawih sebelum ini tak betul, aku ni siapa nak kata ini tak betul itu betul dalam bab agama ini. Tapi dengan adanya pendapat sebegini sekurang-kurangnya kita dapat mengamalkan sesuatu perkara itu khususnya tentang ibadat dengan lebih berilmu dan faham akan tuntutan sebenarnya. Dah baca dan faham akan maksudnya, terpulanglah kepada masing-masing punya pendapat dan pemahaman.


sumber : http://mufti.islam.gov.my/terengganu/


p/s thanks bro ejulz

15 comments:

rara pinkmafia said...

rara pon ada publish gak,tp ada yg kate fadilat yg palsu.huh ada gak org yg memalsu kan hadis kan,sedih sgt.

Freaky said...

terima kasih share info ni

stellaizz said...

t.kasih share :) selamat berpuasa

ArulchelseA said...

ada jugak mcm tu ek.. cuak aku..benda2 mcm tu pun nk palsukan..

Siti Arfah said...

Prkongsian yg teramat bgus. Sy blajar psl hadis pn lecturer gtau mmg palsu pn sal fadilat solt trawih tu, mmg xde lgsg hdis sal tu. Berbgai kajian lecturer sy dh wt, rjuk sna sini, then tetp x jumpa tntg hdis fdilt trawih tu. Act fadilat trawih tu juz mcm nsiht utk suma la, juz cm kata2 sahaja dan mmg bkn hadis. :)

ejulz said...

baru tahu sblm puasa tahun lepas.. mula2 musykil gak n susah nak caya.. tapi bila tanya kat ustaz dari jakim yg dijemput utk bg ceramah ramadhan tahun lepas, dia kata hadis tu hadis yg x jelas..

uMie_cHan said...

memang hadis 2 maudu'...
da byak bca artkel2 yg mentioned that hadis tu tdk jelas... kita buat ibadah ni ikhlas kan je ngan Allah insyallah dapat ganjaran yg stimpal... xperlu nk kjar sgat fadhilat yg kita sndri xpasti kasahihannya...

Fathiah Hamim said...

kita kena berhati hati

Panggil aku Han said...

thanks utk info..

Syuxer said...

dorang wat fadhilat2 terawih tuh mungkin nak bagi semangat kat orang islam untuk menghadirkan diri bersola terawih..huhu..tpi malangnya ia palsu huhu

Anif Abdullah| AA said...

thanks eh.. info tambahan ni.hehe ^^

NorHalizah said...

thanks for the info.

Terbelog said...

mcm tu pun ada
tp x heran
zaman skrg mcm2 ada
yg penting kita berfikiran luas
byk membaca

caliph shuriken said...

klau x silap dpt tau perkara ni dlm last year cmtu.. dulu ingat betul2 semua ni...

Khairil said...

sebelum ni pun aku dah tahu mengenai 'fadhilat2' yg dikatakan itu adalah tak benar kerana ia tidak bersandarkan kepada nas2 dan dalil2 dari al-quran dan sunnah...tetapi memang bulan ramadhan ni banyak kelebihan dan fadhilatnya dari bulan2 lain...semoga kita dapat merebut peluang ini yang hanya datang setahun sekali....wassalam...