Thursday, April 7, 2011

Bintang Daud.

oleh : harrazdani


Siapa diantara kita yang tahu mengapa bendera Israel terdapat bintang 6 penjuru..Ia berkisar tentang kejatuhan kerajaan Nabi Sulaiman buat seketika dalam sekitar  1000SM- 928 SM. walaupun secara zahirnya kita dapati Nabi Sulaiman dilimpahi nikmat yang tidak mampu disebut dengan perkataan, namun disebalik semua kehebatan anugerah ilahi, beliau tetap diuji dengan ditarik daripadanya kuasa pemerintahan buat seketika sebagaimana yang disebut dalam surah sod, ayat 34.

Menurut penulisan arab lama serta para ahli kitab, Nabi Sulaiman dianugerahkan sebentuk cincin yang dikenali sebagai mohor Raja Sulaiman yang tertulis padanya penulisan sakti yang dipanggil 'Bintang Daud' (bentuk bintang berpenjuru enam, seperti yang ada pada bendera negara israel sekarang dan sehingga ke hari ini kebanyakan orang yahudi menggunakan lambang itu sebagai simbol bagi kaum mereka sebagaimana orang nasrani menggunakan simbol salib bagi identiti agama mereka ) yang dengannya allah memberi kekuasaan menguasai bangsa jin..

Nabi Sulaiman kehilangan cincin tersebut ( akibat tipu muslihat raja jin ) dan telah di buang oleh jin ke suatu tempat yang jauh (400 batu) daripada kerajaannya.

Apabila Nabi  Sulaiman menemui kembali cincin tersebut Nabi Sulaiman mengambil semula takhtanya dan menghukum semula raja jin tersebut..

No comments: