Monday, August 8, 2011

Entry santai | Budak tahfiz



Assalamualaikum dan salam Sejahtera, dua hari ni aku bersembahyang tarawih di Masjid Jamek Kuching. Sebelum ni kat area taman perumahan aku ni jer. Salah satu faktor aku sanggup pegi sana walaupun sedikit jauh kerana aku tertarik dengan bacaan imamnya yang terdiri daripada budak-budak tahfiz yang sangat menyentuh hati. Alunan suara memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci al-quran sangat terkesan pada diri aku, teringat zaman dulu-dulu ada juga berhajat nak masuk sekolah tahfiz ni, tapi tak kesampaian kerana aku bukan pilihanNYA.  Budak-budak tahfiz ni tengok muka diorang pun dah nampak nur..bersih jer...masyallah harap generasi aku yang akan datang ada yang memenuhi hajatku ni.amin

p/s bagi aku corak dan gaya bacaan imam juga menjadi faktor untuk menarik orang ramai ke sesebuah masjid.

28 comments:

H.J said...

sempat lagi tu tuan blog nak jadi hafiz

Jiejah Gorjes said...

yer yer betul tuh muda lagi kan.. heee

Fathiah Hamim said...

nampak tenang kan muka diorang. huhu

harrazdani said...

HJ / JG : balik tadi dlm kete terfikir gak nak balik hafal sikit2..sampai rumah buka lap top terus hilang semangat tu.iskkkkk .....

Mrs.Yie said...

teringin nak hantar anak masuk sekolah tahfiz.. :)

Aida Omar said...

sejuk perut ibu mengandungkan depa kan..

ArulchelseA said...

seorg anak soleh bloh trik ibu bapanya masuk syurga..


HD:cam sama je ngan aku..kih kih..semangt kejap..buka laptop trus ilang sikit2..kih kih kih

kiz said...

kata kata allah tersimpan di dalam minda..

simanis said...

Adik saya dua orang hafiz...bukan bernama Hafiz...tapi belajar di maahad tahfiz dan langsung ke Al Azhar...

syukur alhamdulillah...dapat membimbing kakak nya yang pening2 ni hehehe...

bungaitucantik said...

amin..insyaAllah..mudahan2 apa yg dihajat tercapai~

Titisan Hujan said...

sgt setuju...itu merupakan salah satu faktor penarik


rindu nk bterawih kt kg sbb adik2 tahfiz yg jd imam

kotak bulat said...

insyaallah..generasi akan datang, dapt penuhi hajat HD tu.. :)

cucu umie said...

ayie pernah join tahfiz sampai tahap ke-3..baru hafal 7buah surah..yaassin, sajjadah, ar-rahman. tpy skrng sh lupe2 sikit..nk kne ingtkan blik..

alif haris said...

hati suci tu bro :)
muke pn tampak suci la hehe ..

Kapten Atok said...

kita ada persamaan.. harap generasi aku akan datang pon seorang akan jd tahfiz

Anak Wak Mail said...

betull,,muka budak tahfiz ni semuanya macam berseri-seri je..suke3x!

ChaCha said...

senang nak ngs bila dgr bacaan diorg...

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

suara mereka mmg syahdu je dgr =)

Cik Bell said...

suka dgar sore diorang ngaji..tertawan.sayu je rasanyer..huhu

khairul said...

umo dh nk dekat 40...x sempat dh kot nk jadi tahfiz..

Khairil said...

pelan2 bro..hafal surah2 yang penting dulu...hehe

izfanora said...

dulu abah pernah tanya nak masuk sek tahfiz ke x.. berat tanggungjawab tue sbb once dah menghafaz, bila lupa, berdosa besar..

btw, comel budak kt header tue.. :)

WAHIDA ALIAS said...

sape yg nme hafiz tu di kire jgk tak?hehe

Syuxer said...

ye bro..aku pun suka kalau ada tahfiz menjadi tok imam kerna bacaan mereka sememangnya cukup terkesan dalam hati kita..dengan kata lain sedap didengar..

muka mereka memang suci..terpancar cahaya di muka mereka..

xpe bro..kita baca dan hafaz surah2 mengikut kemampuan kita..InsyaAllah..

cunndaa said...

pelajar2 tahfiz baca al-quran memang best...
bulan ramadhan selalu tgk kalamullah kat tv dengar pelajar2 tahfiz mengaji..sambil menghayati makna-makna al-quran.

caliph shuriken said...

nk jadi hafiz ni semua perkara kena jaga baik2 terutama part makan minum.. x bole sebarangan jaa...

Saiazuan said...

alhamdulillah :)

liyana said...

betul2