Wednesday, June 8, 2011

jom check tarikh lahir kita berdasarkan kalendar islam




Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini jika orang tanya kita bila tarikh lahir kita semua orang tidak ada masalah untuk memberitahu hari, bulan dan tahun bila mereka dilahirkan dalam tahun masehi. Akan tetapi jika ditanya tarikh kelahiran dalam bulan dan tahun islam mungkin ramai yang akan menggaru kepala dan ada yang langsung tidak tahu atau tidak mahu ambil tahu tentang perkara tersebut.

Kita mungkin berbangga apabila tarikh lahir kita sama dengan selebriti terkenal dan peristiwa-peristiwa  penting dalam dan luar negara tetapi kita mungkin lupa tentang tarikh lahir kita yang berkemungkinan ada persamaan dengan tarikh sesuatu peristiwa penting dalam sejarah islam.

Tarikh lahir saya 14 Rabiulawal, kalau 12 Rabiulawal alangkah bagusnya, kalau ikutkan tiada apa-apa keistimewaan pun dari segi islam, kerana dalam islam tahap ketakwaan yang paling ber erti di hadapan allah kelak, akan tetapi sekadar mengigatkan apa yang kita semakin lupa ataupun memang dah lupa. Jom kita semua check kat  SINI lepas check jangan lupa tulis kat mana-mana takut nanti terlupa pulak.

7 comments:

Jiejah Gorjes said...

sy 28 muharram

Wanie said...

sy 11 syawal..sempat beraye..hehehe

dulu dah penah check, mmg tak ingat sbb tak catit..:)


BBQ@Batu Feringhi

Aimi dan Pakcik Hashim said...

18 Safar 1402 hijrah
hehe

Santri Nurul Iman said...

trm kasih di atas info yg diberikan. sy lahir 9 muharram 1400 H.

harrazdani said...

semua komentator : bestkan tahu tarikh lahir dalam islam kan...jgn lupa plak pasni...ingat selamanya.

Fathiah Hamim said...

fa punya 14 jamadil awal. hari khamis. thanks share!

CikAizA said...

wahhh..pas ni.. sambut birthday 2 kali setahun lah.. heheheheh