Wednesday, July 27, 2011

Entry santai | Dunia kanak-kanak


Dunia kanak-kanak adalah satu dunia yang sangat indah
sedikit demi sedikit cuba memahami akan erti kehidupan
peduli apa tentang bahaya, peduli apa tentang orang lain
yang penting mereka dapat menterjemahkan apa yang difikirkan dengan tindakan mereka
yang kadang-kadang membuatkan kita tersenyum, gusar dan marah..

Dunia kanak-kanak penuh dengan persoalan
mengapa begitu papa ? kenapa macam tu papa ? 
kenapa, bagaimana, dimana dan mengapa..argghhhh
kadang-kadang membuatkan kita rimas.
tetapi  dikala persoalan itu sudah jarang kita dengar kita akan merinduinya
kerana pada saat itu mereka sudah semakin dewasa.

sebelum mereka mula mencari apa erti hidup ini
panduilah mereka dengan sebaiknya
agar apa yang mereka dapat ditapis dengan keimanan dan ketakwaan yang telah kita bekalkan
selagi mereka masih kanak-kanak pandulah mereka
kerana itulah dunia kanak-kanak.

p/s ; masa anak aku tgk dalam kolam tu dia bertanya,  papa tengok tu..ape tu papa?...aku tengok kat dalam kolam tu...nak tahu apa.? KONDOM..aku tak tahu nak jawab apa...;(

24 comments:

TYNTHA LANA said...

kondom?? adeh.. urmm..betul abgdani..kanak2 pernuh dgn dunia warna warni nya.

Abah lana salu pesan, even lana tak kawin apa lagi..dia ckp, budak2 kalau tanya, jawablah selagi terdaya..maksud dia, selagi ada jawapan, bagi..jangan kita marah sekalipun dalam hati da mula rasa macam gunung berapi,hahahah

lana tolong mak jaga anak2 kat umah ni,baby sitter.. ada sorang tu, memg bijak sgt, petah berkata2..memg salu pertnyaan dia tak terpikir kta yg dewasa ni nak bertanya.. :)

Jiejah Gorjes said...

hahahahaha adeiii camner lak leh tersesat dlm kolam tu hurrmmm moskil moskil

wan_cikgumuzik said...

errkk... KONDOM?? huhu,, sebenarnya bagi aku, boleh cite kot supaya sikecil tuu dapat satu ilmu baru.. tapi taleh straigh to the point laa sbb dia tak tahu apa itu seks kan..

ArulchelseA said...

pemikirn kanak2 akan mencabar pemkiran dewasa.. bleh cuak ngan soklan2 tu.. kih kih kih

Bui Junaidi said...

waterfront..
ada org buat projek mlm2 kat situ kot..isk2

cucu umie said...

kanak2 seusia mcm gitu sentiasa akan mencari persoalan untuk ditanyakan sehingga puas dan tidak tahu mahu bertanya apa lh..

Fathiah Hamim said...

erk kondom? aiyaa takda tempat laen ke orang itu. budak2 selalu tanya pelik2. hehe imaginasi tinggii

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

budak oh budak

selalu akan banyak bertanya

:)

mmz said...

betul tuu.. baca sambil tersenyum..terasa rindu zaman kanak2 dlu. :) *spoilt sungguh part akhir tu. LOL. :D

cunndaa said...

dunia kanak-kanak mmg best..
penuh kegembiraan..
penuh dengan soalan..
sebab mereka masih dalam proses pembelajaran..

ChaCha said...

selagi boleh dijawab dijawab... :)

Aida Omar said...

dunia kanak-kanak yang sangat best..x payah nk pening2 pikir mcm2..hehe...

Alamak kondom plak la..mcm ne leyh ada situ. x senonoh tol buang merata..hehe

Wanie said...

kadang2 terpakse menipu kan..

simanis said...

susah giler nak terangkan eh???

nak cakap ape???

sarung tuuuuttt???

nnt dia tnye lagi kenapa kena pakai sarung??? kenapa dia punye tak de sarung??? mane nak beli sarung tu???

kahkahkahkahkah! JEM!!!

perondajaketbiru74 said...

betul tu bro masa ni ler kita perlu didik dan suapkan mereka ngan info yang baik..

Green Apple said...

bagaimana kesedaran orang sekarang, tanpa segan silu dan macam tiada maruah diri...

Baik-baik mendidik anak...

sha my heart said...

sama jugak. tak tau nak jawab apa bila kanak2 tanya kondom itu apa..

aduh, malu..

Ops, bukan kondom saya punya ok. itu hak abg ipar. malu la..

budak2 penuh dengan khayalan warna warni

Cheq Sue said...

aiseyhmannn... kalau cakap je plastik eskrim mesia, agak2 kena soal lagi tak?

Izyan Masri said...

WAKTU DUNIA KANAK2 NI LAH KENA LATIH DIRI DNEGAN BENDA BAIK :D

Khairil said...

terkesima juga soalan mcm tu...huhu

aleen aiden said...

tetibe teringat iklan burung murai.
anak dah tanya puluh2 kali,si ayah tetap jawab dengan sabar.hu3

iKhRam said...

hahaha..
walaupun selalu mengikuti blog ni
namun masih lagi keliru dgn janitna tuan blo nie.. huhuhuh

kalau dijawab
"tu kondom yer..!"

"kondom tu apa pa?"
barulah ia menjadi masalah yng lebih sukar..

caliph shuriken said...

kdg2 serba salah nk menjawab kn, huh...

Ezad Skytech said...

budak2 kecil ni memang mempunyai sifat ingin tahu..

kadang2 kalau ditanya soalan yg macam tu..mmg susah sikit nak menjawabnya..hee~