Saturday, July 9, 2011

kita sahur dulu....

 
Assalamualaikum dan salam sejahtera, hari ni dah 7 Syaaban...beberapa hari lagi kita akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan al mubarak...ada  juga orang cakap bulan puasa...kebanyakan orang selalu tak berapa peduli akan persiapan untuk menyambut Ramadhan ni kerana lebih mengutamakan persiapan nak sambut Syawal...Bagaimana kita mempersiapkan diri untuk menyambut Ramadhan? ialah dengan melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu berkaitan ibadat-ibadat khusus bagi menghidupkan bulan tersebut...jadi hari ini saya nak bagi sedikit info khusus untuk kita menghadapi bulan yang penuh kemuliaan kelak. memandangkan dah pukul 3.30 pagi jadi yang paling sesuai time-time macam ni ialah bab sahur. "Sahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada berkat." -HR Bukhari dan Muslim

Dalam mengerjakan ibadat puasa, sahur adalah satu amalan sunat yang digalakkan kepada mereka yang berpuasa. yang tak puasa pun ada yang bersahur, sebab siang hari susah nak cari tempat makan...huhuhuhu. Namun dalam era globalisasi yang sentiasa bergerak pantas ini, kebanyakan daripada kita menjadikannya sebagai satu alasan untuk tidak bersahur. Saya lihat amalan bersahur ni tak berapa popular dikalangan kaum wanita..mengapa yer? tak selera katanya...

Bagi mereka yang bersahur Allah SWT akan memberi keuntungan yang berlipat kali ganda. Selain daripada memperolehi kekenyangan dan kekuatan untuk mengerjakan ibadat puasa pada sebelah siangnya, mereka juga akan memperolehi berkat yang diturunkan pada sepanjang hari mereka melaksanakan ibadat tersebut.

Ibnu Hajar dalam mengulas Sahih Bukhari telah menyenaraikan beberapa kelebihan puasa, yang antara lainnya ialah menuruti sunnah; membezakan diri dengan Ahlul Kitab, menambah kekuatan untuk beribadat; meningkatkan keikhlasan dalam beribadat; menghilangkan perasaan marah yang diakibatkan oleh kelaparan dan mendapat peluang untuk mengingati Allah dengan berzikir dan berdoa. 

p/s tidur selepas sahur berisiko untuk lewat ke tempat kerja....huhuh jd lewatkan sahur dan terus pergi kerja.

8 comments:

abglan said...

He he he... aku mmg kene sahur, dah terbiasa dari kecik. Byk hikmah rupanya.

Liyana Zahim said...

Sy mpunyai perut yg pelik krane jika sy sahur sy mkn terasa lapar.. Haaa.. Jg kekedg sy tidaklah menyahurkan dri sy.. Tp lps dpt ceramah bertulis insyaALLAH sy akn bersahur dgn rajinnye~

Bui Junaidi said...

bui wajib sahur..kalau x sahur,confirm akan pecah puasa..hihi *_*

yatie Awang said...

kakak memang tak pernah tak bangun sahur, hehehe....tp biasalah orang perempuan bangun awal...nak siapkan makanan...kan

thanks 4 info

ArulchelseA said...

jgn jadi org yg malampaui batas..banga dengan tidak bersahur dan banga dengan lewatkn berbuka..sedangkn semuanya sudah di tetapkn..jd tk perlu tunjuk hebat..

Khairil said...

ada hikmahnya bersahur...selamat bersahur...hihi

syrupmasin said...

ohh ta sabar nak sahur nih :D

alif haris said...

byk hikmah bersahur :)
dpt pahala lak tu^^