Wednesday, July 20, 2011

Renungan | iktibar untuk hari esok...


Assalamualaikum dan salam sejahtera....semua sudah mengetahui akan hal ini kan..seorang hamba allah bernama Muhammad Ashraf hafiz gagal dalam permohonannya untuk mengubah namanya kepada Aleesyaa farhana...tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada beliau menghadapi masalah dalam  melanjutkan pelajarannya dan menjalani rutin kehidupan seharian sebagai seorang wanita...

Hari ini dalam akhbar melaporkan luahan hatinya yang mendakwa beliau dan keluarga menghadapi tekanan ekoran daripada tindakannya itu...Bagi aku ini adalah satu lagi kisah kehidupan yang diciptakan oleh Allah SWT untuk kita semua berfikir sejenak...tak perlulah kita menghina beliau dan memandang serong pada beliau dan keluarganya. Aku percaya pintu taubat sentiasa terbuka sehinggalah nyawa dihalkum...

Yang lebih penting jadikan kisah ini sebagai satu pengajaran berguna untuk membimbing generasi kita, anak cucu kita yang akan datang...bayangkan suatu hati nanti anak cucu kita yang akan terjerumus dalam konflik indentiti sebegini...betapa hancurnya hati kita bukan..Kita tak boleh menjangka dengan tepat apa yang berlaku pada masa akan datang....masakan nak menjangkan masa yang panjang...esok pun kita tidak tahu apa yang akan berlaku...mengagak mugkin boleh...oleh itu perbetulkan diri dan banyak-banyak berdoa agar kita dan generasi kita seterusnya akan sentiasa terpelihara....

26 comments:

Ermizi Muhamad said...

Banyak pula blog yang updated story pasal minak aka mamat ni.

bagi aku laa kan , kita tak baik nak menghukum dia ni. buatnya dia ni KHUNSA ke macam mana?

Hafizin Jamil said...

insya allah..sesama jaga diri

wan_cikgumuzik said...

aku dh kompius pasal berita nihh.. banyak blog update pasal dia arini.. tapi yg sebetul2nya dia nih khunsa kerr bapok??

ada sapa2 yang tahu tak.. dani... klau ang dapat sumber siapa dia nih sebenarnya dan kenapa ramai bersimpati dengan dia, ko tolong buat entri..

aku tgk semua entri berkisar simpati kepada si muhammad sahraf nihh.. adakah mereka tahu siapa dia?? dan kenape permohonan dia ditolak..

go go go dani.. pi cari sumber cepat..

Tinta Lana said...

haa.tdi baru terjumpa dan terkomen sorg blogger berkenaan entrynya,ttg isu yg sama.. lana cakap "cun jugak"
heh3. mulut dak nakal mmg cmni,hik3.

~lana sndiri pun tak brani nak komen lebih2 abgdani..kalau nak komen jugak,cukup la propa kat dalam umah ni..takda sampai nak hebah..sebb utamanya..lana sndri xkenal sapa dia..asal usul..apatah lgi cara hidupnya.. cukuplah skdr berdoa, semoga ada sinar yang lebih baik buat dia sekeluarga..

harrazdani said...

wan : yang aku pernah baca...mengapa mahkamah tolak permohonan beliau kerana tidak memenuhi empat kreteria yang ditetapkan....beliau hanya bernaluri lelaki...dan beliau tidak khunsa...itu menurut apa yang aku baca laaa...

apa yang aku simpati...ialah keluarganya juga turut diseret dalam hal ini (itu pun aku baca paper hari ni)

minta jauh ..laaa perkara 2 mcm ni....dan kita doakan beliau akan cepat2 bertobat....

harrazdani said...

entry ini bukan untuk menambahkan keaiban beliau tetapi untuk dijadikan renungan dan iktibar kita bersama..

syuxer said...

perghhh banyak blogger wat entri pasal lelaki neh..dah cam entri hot..heheh..maybe SEO kot..

aku x tau nak cakap pe..yg penting marilah kita sama2 doakan kepada Allah s.w.t supaya diberi hidayah kepadanya..aku kesian kat mak ayah dia..kena tanggung kata2 nista..emm anak dia ntahla..hope2 terpancar sinar keinsafan dalam jiwanya..

arituarini said...

bro..hang minat jugak ke kat dia..kih kih kih..

dia kata dia bnyk hormon pmpuan tu dia ubah nk jd pmpuan..tp bukn khunsa pun..ni kes2 mcm cite sutun la ni.. kih kih kih

cunndaa said...

kecelaruan identiti

Fathiah Hamim said...

bagi fa tak salah kalo ramai buat entry neh, tapi cara sampai mesej tuh penting. kalo setakat nak kutuk2 baek tak payah la kot.

kalo boleh biar macam entry neh, kita ambik iktibar.

Anonymous said...

betul. pintu taubat sentiasa terbuka. dan x mustahil dia mungkin lebih beriman dr kita semua

Karya Hati said...

td ank buah nampak dalam paper..dia ni pompuan ke laki? umur 4 thn tanya psl dia ni..

Pia said...

"akak pun ada komen kat blog siapa ntah tak ingat..akk tulis kat situ kalau tak silap...."kalau ubah kejadian Allah itu haram...apatah lagi ini nak tukar nama pulak dah"...alamak,astaghfirullahal'azim..mcm lah akk ni sempurna sgt kan...akak tak tau masalah diorang pandai2 jer komen macam tu...ish2..rasa bersalah dah ni..nak kena pi siasat kat blog mana akk drop komen gini,nak pi delete lah..."

Unknown said...

bro..apa yang lihat amat penting dalam kes Ashraf ini ialah keputusan mahkamah itu adalah tepat...jika keputusan mahkamah itu sebaliknya , aku yakin selepas ini ramai lagi yang akan membuat permohonan sebegitu...sebab hakim yang menjatuhkan hukuman akan merujuk kepada keputusan kes yang lebih kurang sama sebelum ini sebelum bagi keputusan..jadi aku rasa inilah kes yang pertama seumpama ini di malaysia , jadi keputusan kes ini akan menjadi panduan kpd kes2 yang lain selepas ini...

tentang diri dia dan keluarganya yang mendakwa tertekan, itu memang lumrah manusia ...cuma berharap agar kita semua mendapat satu pengajaran dari kisah ini...

harrazdani said...

rill : sama dengan apa yg aku fikir....

wan_cikgumuzik said...

khairil : aku sokong komen hang.. tapi cuba kita fikir.. utk apa media besar2kan hal nih??? lepas tu sebar plak kata family dia tertekan..

cuba kita kaji balik... apa sebenrnya permainan yang kita tak taw.. adakah kes nih bila dapat liputan dan ashraf tuu boleh menang kes??

sebab apa ashraf tampil memberi statement kat media pada berita pertama?? pastu mengadu plak kat media yg keluarga dia tertekan??

aku sendiri tertanya2 apa sebenarnya yang berlaku dan niat sebenar si sahraf nihh memberi statement kat media..... cuba korang fikir2kan..

simanis said...

Salam...

I don't know which one is correct...
The newspapers are also liars nowadays...

"Ciptaan Allah adalah sebaik baik kejadian..."

Salam kenal...

Unknown said...

semoga dibuka pintu hati utk kembali ke landasan yg sebenar

aamalinaazman said...

waaa..sume cite pasal ni an..semoga jalan yg benar mengiringinya =)

pneumedic said...

sapa pnh tgk muka die sebelum wat pembedahan??..jawapannya aku..sbb dia ni senior stu sem jer dr aku,mse kolej dulu..die mmg mcm ni dr dulu..xsngke smpi tahap ni..ciri2 tu da lme nmpk..even pic lme die pun ade dlm album kolej aku..klu nk wat entry seo,aku ltk pic die dulu,konpom lebat..tpi aku xnkla tmbh aib die..lgipun aku mmg knl sgt die..

harrazdani said...

aman @ medic : betul bro....setakat ni jer laaa...tutup buku pasal ni...yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan.

Terbelog said...

berat ni bro
aku baca komen je ye
nk komen x berapa cukup ilmu
komen kwn2 kita dlm ni semua aku setuju
yg elok la

Terbelog said...

aku merayap kejap kat gugel td
cari info
pendapat aku setakat ni
Haram! dosa besar
dia laki2
bukan khunsa
ape2 pun
kita tgk kwn2 kita lain komen pula

Unknown said...

ermmm betol..jadikan ikhtibar :)

cik pip said...

kesian dekat family dia ea..

Unknown said...

wan_cikgumuzik: betul tu...

sebenarnya hanya 'segelintir' media sahaja yang membuat liputan khas mengenai dia dan itu satu peluang utk dia meraih simpati umum...

kita tunggu dan lihat pada keputusan rayuan dia nanti...masa tu akan ada NGOk2 yang akan membela atas nama hak asasi...

wallahu'alam...