Thursday, July 14, 2011

tawakkal adalah keajaiban hidup




Assalamualaikum dan salam sejahtera, sedar atau tidak hari ni dah 12 syaaban 1432 H...tak lama lagi kita akan menyambut kedatangan bulan yang penuh mulia Ramadhan al mubarakh...cepatnya masa berlalu kan. Kehidupan ini ..bagi saya berjalan dan berputar dari satu peringkat ke satu peringkat..sehinggalah kita bertemu dengan Allah SWT.....hari ini kita senang, esok siapa tahu kita akan susah...hari ini kita di atas, esok siapa sangka kita akan terhumban ke bawah, dan begitulah seterusnya ...setiap yang positif mesti tersisip tirai negatifnya jika kita lalai dan alpa...dan adakalanya kesusahan dan  kesedihan itu lebih mendekatkan kita kepadaNYA...manakala kesenangan dan kegembiraan itu lebih melalaikan...ia kadang-kadang berlaku pada diri saya insan yang penuh kekurangan ini..

Apa yang nak saya kongsikan disini ialah...apabila kita telah berusaha dan telah membuat keputusan . Maka Bertawakkallah ...kita berserah seluruh urusan hidup ini kepadaNYA setelah habis daya usaha yang telah kita lakukan. "ya haiyyum ya qaiyyum,,,dengan rahmatmu aku memohon pertolongan, baikilah untukku urusanku secara keseluruhan dan jangan engkau serahkan aku kepada diriku walau sekelip mata".

VC ini sangat memberi kesan kepada saya...insyaallah juga anda yang sudi mendengarnya...dalam hidup ini jika perkara yang baik itu kita kongsikan...insyallah kebaikan itu akan bertambah-tambah dan manfaatnya akan berpanjangan  sehingga ke akhir hayat...ada orang tidak mahu berkongsi perkara yang membawa kebaikan kerana menganggap satu kerugian dipihaknya dan risau atau gusar mereka yang beliau berkongsi tadi akan lebih daripadanya..insyaallah dengan video clip ini sedikit sebanyak kita lebih yakin akan kekuatan dan keajaiban tawakkal....

13 comments:

Afikah Aziz said...

rasenye ika pun camtu gak,bile senang terleka jap,bile susah baru ingt Tuhan..astaghfirullah :(

Hafeesz Amran said...

setuju :)

ArulchelseA said...

terbaik bro..stuju ...

syrupmasin said...

errmm..bile lepas exam mesti tawakkal :D

ChaCha said...

mekasih ilmu hari ini.. :)

Khairil said...

nice tazkirah hari ni..memang manusia mudah lupa nikmat...

kotak bulat said...

sedarkan diri yg sering terleka dgn dunia.. :)

**::CIKNUURUL::** said...

ilmu yg sgt brmnfaat,..moga dpt d kgsi dgn rmai lg kwn2 blogger,.:)

Syuxer said...

nice tazkirah..:)..ilmu yang bermanfaat yang patut dikongsi bersama..

nurAMALLINA said...

Bagus info ni :)

TYNTHA LANA said...

"Ada org yg rasakan dia besar,dengan segala kekuatannya, tiba2 dia gagal dalam hidupnya"

Rasanya, ramai yang lalui macam ni..lgi2 zmn skrg ni, cepat naik, cepat pula turunnya.

Betul katanya, kita salu samakan gaji dengan rezeki. sedgkn rezeki tu luas makna dan puncanya..

Dani..terima kasih.. :)

caliph shuriken said...

arigatou.. thanks for sharing ^^

wan_cikgumuzik said...

sangat tersentuh dengan ceramah beliau...

apa2 pun, aku bangga sbb dia org kg aku.. hahahahah...