Monday, July 18, 2011

Tinta hikmah#2 | harta dan kuasa...


Assalamualaikum dan salam sejahtera..aper cite hari ni...mesti semangat nak gi kerja..maklumla hari isnin...ok  hari ni aku nak teruskan lagi mereview ayat-ayat motivasi yang diberikan oleh sahabat-sahabat seperjuangan dalam dunia maya ni melalui segmen yang aku anjurkan dua hari lepas. Sepatutnya kata-kata hikmah dari blog daya tetapi disebabkan kata hikmah dalam entrynya panjang dan dalam blognya tak boleh nak di copycat Jadi aku teruskan dulu dengan kata-kata hikmah dari blog adik jiejahgorjes .aka JG... dia antara blogger yang paling sporting yang aku pernah jumpa...nak kenal dengan bloggers yang khabarnya gorges ni sila terjah blog dia yer....kat bawah ni aku pastekan apa yang beliau muatkan dalam segmen yang aku anjurkan tu 

"orang yang sangat dibenci oleh Allah SWT ialah orang yang bermusuh-musuhan"

Dalam dunia kita hari ini sikap bermusuh-musuhan dan saling berbalah sudah semakin menjadi budaya dan telah dianggap biasa...dan lagi menerujakan aku apabila cerita-cerita bercorak permusuhan dan pergaduhan ini semakin mendapat tempat di hati masyarakat....kalau boleh semua orang nak jadi taiko, semua nak jadi abg long..semua nak jadi king...mungkin selepas menyaksikan cerita-cerita bercorak sedemikian ada yang bercita-cita ke arah itu...kerana apa??? kerana mereka semua digambarkan hebat dan berkuasa... hari ini kalau kita lihat kerana kuasa dan wang orang sanggup bermusuh dan dengki mendengki...sesungguhnya orang yang dibenci oleh Allah SWT..apabila dia berselisih pendapat maka dia berlebih -lebihan....berapa ramai pada hari ini apabila kita bergaduh , kita berlebih-lebihan...bila dah start gaduh dah tak kenal saudara seagama, ibu bapa, adik beradik dan saudara mara...kalau boleh habis rahsia dan keburukannya nak kita dedah....kita nak malukannya sehingga sehina-hina tempat dan henyak mereka yang tak sehaluan dan bergaduh dengan kita sepadat-padatnya... apabila kita bertanya kepada mereka ..apa yang mereka dapat ? jawapannya ialah ." puas hati aku".....puaskan hati yang telah dikawal oleh  nafsu yang jahat...lagi menjahatkan...

 
Faktor harta dan kuasa merupakan asas yang penting yang akan  meniup api permusuhan...apabila kuasa menjadi kegilaan, maka kawan akan tikam kawan, sahabat akan bunuh sahabat, yang berpakat akan berpecah, yang berbeza prinsip dan dasar akan berpakat, yang tidur sebantal akan mimpi berbeza-beza...atau mungkin dalam mimipi tersebut membunuh kongsinya...kalau hari ini kita dengar banyak adik beradik yang bermusuhan kerana harta, tidak bertegur sapa dan lebih parah menjadikan ibu bapa sebagai seteru kerana melebelkan mereka berat sebelah dalam hal-hal yang membabitkan harta....itulah jadinya apabila kita semua berlebih-lebihan dan bermusuh dan enggan mencari kata putus berlandaskan wahyu.

Ini hanya pandangan aku....kalau tak bersetuju boleh bawa bincang yer...tak payah laaa nak gaduh-gaduh ..musuh sana sini...sehebat mana pun kita...sekuat mana pun kita....hati insyaallah takkan tenang kerana orang yang bermusuh ini sebenarnya musuh yang sebenar adalah diri dia sendiri...selagi dia tak mati atau tak kenal musuh yang sebenarnya...selagi itulah mereka akan terus hanyut...

20 comments:

Afikah Aziz said...

sokong gk ng akhi...eh akhi harrazdani ni ore klate gk eh hehe :p

Fathiah Hamim said...

betul2. kalo tak puas ati, setel elok2. hehe

wan_cikgumuzik said...

kenape aku rasa mcm ang kata kat aku?

:'(

ArulchelseA said...

wahh ni jiejah gonjeng punya ni..dia tau ni... mau kembng indung ni.. kih kihk ih

TYNTHA LANA said...

Abg dani, nak kongsi sikit soal permusuhan gara2 wang boleh?

Bagi lana, soal duit memang tak boleh buat main2..dah terbukti..banyak hubungan bercerai berai, bermusuhan, tak pandang muka..semuanya gara2 duit.. walaupun sifat duit tu senang dikoyak, dibakar,dibasuh lencun dgn air..tpi nilai disebaliknya selalu mengundang bahana dalam hidup manusia..

Lana sendiri, selalu ambil langkah2 berjaga..cth, org nk pnjm duit misalnya, lana ckp trus trg, soal duit tak boleh main2..bila nak bayar, apa jaminan, bla bla bla..last2..org tu sndiri tak jdi pinjm pas kena ketegor dgn awok, aahahhahaha

harrazdani said...

afikah : yup the red worrior..huhuh

fa ; apa yang nak disetelkan...

wan : entry ni takder kena mengena antara yang hidup mahupun yang telah mati..hahahhaha...

arul : hang panggil di jijah gonjeng rulll...tak baik tu..nanti boleh membawa kepada bermusuhan..hahahahah

laya ; setuju...dah banyak kali kena pasal orang pinjam duit ni...last2 dia plak malu ngan kita dan menjauhkan diri....

ChaCha said...

xsuke nak gadoh2..x suke nak musuh2..huhu

Bui Junaidi said...

bui tak pernah cari pasal dgn org kecuali lah org yg mulakan..tp setakat ni bui x pernah ada musuh,sbb bui baikkk..hehehe *_*

RepublicAku said...

kadang2 bukan cari musuh cuma musuh datang tidak jemput...

Wanie said...

dengan adik beradik kalau nak bermusuh gak xtau la nak kate..tapi ramai je orang melayu kite yg rebut2 harta ni kan..huhu

liyana said...

ok.dpt input..thanks

liyana said...

ok.dpt input..thanks

Khairil said...

manusia jikalau wang ringgit,pangkat,kuasa,harta benda dan nafsu dijadikan impian hidup memang akan mudah terjerumus ke dalam lembah permusuhan dan persengketaan...

alif haris said...

hidup ni klu bermusuh tak best .. lg2 bermsuuh hanya harta .. ish3

huru hara dunia ni .. kalaulah musuh tu tiada , pasti aman

ammboi said...

mmm...x payah tgk yang kaya jer..
kat opis ni pon boleh ada 'panas' hanya kerana pangkat...

Fyqa said...

skrng dgn adk bdik sndri pon bole jdi msuh..
hmm

Hadi said...

setuju dgn entri ni.... permusuhan terjadi apabila hilangnya sikap hormat menghormati antara satu sama lain,menerima pendapat dan membangkang haruslah dengan adab tertib.....

Jiejah Gorjes said...

adik???? gorjes???? huhuhuhuhu nak pengsan jap...ngeeeeee

Terbelog said...

semua benda boleh
dibincang :)

syrupmasin said...

ohh musuh usah dicarik :D