Saturday, December 17, 2011

ANAK OBAMA TAK LAYAN FACEBOOK | Children's Online Privacy Protection Act (COPPA)


Laman sosial mungkin diakses oleh 800 juta pengguna aktif setiap bulan. Namun, Malia Obama dan Sasha Obama tidak termasuk dalam jumlah besar itu.Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dan isteri,Michelle Obama tidak membenarkan kedua anak perempuan mereka menggunakan laman sosail. Alasannya cukup mudah, "Mengapa kita perlu tahu tentang banyak orang, sedangkan itu bukan urusan kita? Itu tidak masuk akal."

Malia yang berusia 13 tahun dan Sasha baru 10 tahun. Ternyata, masalah usia yang menjadi alasan utama bagi Presiden Obama dan isterinya. ketika ini, hanya Malia yang dibenarkan memiliki akaun Facebook. Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) atau Undang-Undang Perlindungan hak asasi kanaK2 di Internet, menetapkan sebuah laman web yang mengumpul data tentang penggunanya—termasuk laman sosial—tidak membenarkan sesiapa pun yang berusia di bawah 13 tahun. Dalam kenyataan Hak dan TanggungJawab milik Facebook pun memang tertulis peraturan seperti itu.

Namun ramai kanan2 yang tidak mempedulikan tentang peraturan itu. selain mendapat keizinan dari ibu bapa ada jugak yang menipu tentang umur ketika mendaftar. Awal tahun ini ada 7.5 juta pengguna Facebook yang berada di bawah usia minimum. Yang lebih membimbangkan, 5 juta orang dari jumlah tersebut masih berusia 10 tahun, malah ada yang di bawah 10 tahun. Bagi Facebook, ini adalah masalah yang sangat sukar diatasi.

p/s Aku baru tahu tentang adanya undang-undang yang melarang kanak-kanak di bawah umur 13 tahun berhubung secara online di internet. Kalau nak diikutkan di Malaysia, kanak-kanak sekolah rendah pun ramai yang dah ada facebook. Seperti yang kita tahu laaa kan, laman sosial ni banyak pro and contra nya, tapi  bergantung kepada cara penggunaannya...yang kanak-kanak tu ibu bapa perlu mengawasinya setiap masa. 

sumber : Dianarashid

1 comment:

SoLy SoLicious said...

btol la..spupu kite ad fb since darjah 5 lg...haishh