Saturday, December 24, 2011

LIMA FALSAFAH JARI YANG KITA SERING LUPA.


Salam sahabat, Pernah tak terfikir, kenapa jari-jari kita ini bentuknya berbeza-beza? Serta kalau di perhatikan secara terpisah, bentuk serta fungsinya berbeza-beza?

Ini  falsafah 5 jari dalam kehidupan sosial manusia :

  1. Ada si  ibu jari yang selalu berkata baik dan menyanjung. 
  2. Ada telunjuk yang suka menunjuk dan memerintah. 
  3. Ada si jangkung jari tengah yang sombong dan suka menghasut jari telunjuk. 
  4. Ada jari manis yang selalu menjadi teladan, baik, dan sabar sehingga diberi hadiah cincin. 
  5. Ada kelingking yang lemah dan penurut serta pemaaf (waktu kecil kalau kita berbaikan dengan musuh kita pasti saling sentuh jari kelingking?).
Dengan perbezaan positif dan negatif yang dimiliki masing-masing jari, mereka bersatu untuk mencapai tujuan (menulis, memegang, menolong anggota tubuh yang lain, melakukan pekerjaan, dll). Pernah suatu hari saat anak  bertengkar dengan adiknya. Dengan menunjukan jari telunjuk ke muka adiknya dan berkata “kamu monyet” dan di tegur oleh bapanya bahwa hal tersebut tidak boleh di lakukan. Beliau mengatakan “tidakkah kamu ketahui 1 jari telunjuk di hadapkan kepada adikmu dan 1 jari itu mengatakan adikmu “monyet”, tapi lihat kemana 4 jari lainnya mengarah?”

Jadi, saat kita mengacukan 1 jari telunjuk kepada orang lain dengan memaki. Maka secara tidak langsung kita 4x memaki diri kita sendiri. Kita diciptakan dengan segala perbezaan yang kita miliki dengan tujuan untuk bersatu, saling menyayangi, saling menolong, saling membantu, saling mengisi, bukan untuk saling menuduh, menunjuk, merosak, dan bahkan membunuh.

sumber : borak kosong


2 comments:

EKIN said...

menarik. kadang2 kita manusia sering lupa dengan benda remeh macam ni..

moral : nak cakap pape yg negatif kat orang jangan tunjuk jari. hehe. :P

aimie amalina said...

weeee
aah kan..ase cm kena plak 5 peranan jari tu
subhanallah...tidak terjadi suatu dgn sia2 kan :))