Thursday, September 27, 2012

ISI KANDUNGAN BAJET 2013 | PAKATAN RAKYAT (PR) | ISI-ISI PENTING BELANJAWAN 2013 PAKATAN RAKYAT (PR) | VIDEO PEMBENTANGAN BAJET 2013 PAKATAN RAKYAT

ISI KANDUNGAN BAJET 2013 | PAKATAN RAKYAT (PR) | ISI-ISI PENTING BAJET 2013 PAKATAN RAKYAT (PR). Seperti yang telah kita ketahui, Pakatan Rakyat (PR) telah membentangkan Bajet bayangan mereka pada 26 SEP 2012. Rakan sekerja aku memberi komen bahawa jika apa yang dibentangkan oleh PR sekiranya memerintah akan lingkuplah negara ini. Jadi itu pendapat rakan aku yang bebas memberi pandangan dan tidak terkecuali anda diluar sana. Untuk kita menilai dengan lebih lanjut akan belanjawan bayangan ini aku pastekan apa yang aku dapat ni. daripada Sumber ini.  Selepas membaca dan menonton  kita nilailah sendiri.

KUALA LUMPUR: Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 meletakkan tujuh fokus sebagai teras utama agar ia selari dengan matlamat mengawal defisit dan menurunkan hutang negara. Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan belanjawan bertema Ekonomi Rakyat Negara Berkat tersebut menegaskan antara tujuh perkara teras itu adalah mengangkat martabat wanita.


"Kita ingin meningkatkan martabat kaum wanita dan atas usaha itu kita (Pakatan Rakyat) akan melaksanakan Caruman Wanita Nasional untuk suri rumag membabitkan peruntukan RM3 bilion setiap tahun. "Selain itu juga kita akan memastikan reformasi dan ketelusan pada syarikat-syarikat milik kerajaan (GLC) dengan antara lain kita akan membubarkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kerana mempunyai fungsi yang sama dengan Khazanah Nasional" jelas beliau di Bilik Taklimat di Parlimen.

Tambahnya lagi, melalui belanjawan kali ini juga Pakatan Rakyat turut mewujudkan bina dayasaing demi pertumbuhan dengan mengubal undang-undang anti-monopoli dan Suruhanjaya Anti Monopoli demi menggalakan pertumbuhan syarikat bersaiz sederhana dan merombak herotan ekonomi. Hasil minyak untuk negeri turut diutamakan dengan menubuhkan syarikat-syarikat minyak PetroSabah, PetroSarawak, PetroTerengganu untuk menyertai pembangunan lapangan kecil (marginal field) yang kini diboloti oleh syarikat kroni.

"Skim khusus diwujudkan agar Petronas menaungi syarikat-syarikat ini supaya dapat bersaing di peringkat antarabangsa dalam tempoh 10 tahun. "Mengenai perumahan rakyat, penubuhan Perbadanan Perumahan Negara untuk menjalankan amanah menyediakan perumahan mampu milik secara besar-besaran," kata beliau. Tambahnya lagi, melalui perumahan rakyat ini program pemilikan bersama (50:50) di antara kerajaan dan rakyat bagi perumahan terpilih.

Selain penurunan harga kereta menjadi teras utama, reformasi Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga diberi perhatian dengan mengalihkan sumber manusia dan kewangan kepada kegiatan membanteras jenayah. Malah kenaikan gaji sebanyak 5 peratus kepada anggota juga turut akan diumumkan, tidak ketinggalan juga pengumuman kenaikan gaji 20 peratus kepada kakitangan perubatan. Belanjawan yang meletakkan jumlah perbelanjaan RM233 bilion iaitu jumlah lebih kecil dari jumlah yang dijangka diumumkan oleh kerajaan iaitu melepasi RN250 bilion tetapi terus meningkat sebanyak RM13 bilion berbanding Belanjawan Pakatan Rakyat 2012.

Selain itu juga pertumbuhan ekonomi pengikut penganalisis dan ramalan ekonomi kekal optimistik pada kadar 5.2 peratus berbanding kerajaan yang menggunakan unjuran 5 hingga 6 peratus. Dalam pada itu sasaran yang lebih drastik pada defisit belanjawan apabila Pakatan Rakyat mensasarkan 3.5 peratus jika dibandingkan pada belanjawan yang dibuat pada Belanjawan Pakatan Rakyat 2012 yang meletakkan 4.4 peratus. Walaubagaimana pun, kerajaan dijangkakan mengumumkan defisit sekitar 4 peratus kerana angka Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) telah disemak kembali menggunakan asas harga tahun 2005.

4 comments:

Very interesting.

terang terang dia bagi tahu, kita nak tutup kroni sekarang dan buka lebih banyak syarikat untuk kroni baru.

senang nak spend duit yang bukan kita punya.

Bajet terburuk PR daripada semua bajet kerajaan selama memerintah Malausia. Ini bukan nak bangunkan negara tapi nak hancurkan Malaysia. Kalau semua nak bagi free nak korek duit mana? Tapi nagi anwar kalau tak ukup duit senang je sebab soros,IMF dan bank dunia semua kawan dia. Tapi kalau dah meminjamo dari orang orang ni tentu kena bayar balik. Ini semua bebankan rakyat masa pada masa depan. Ya Allah gagalkan lah niat pr nak tadbir Malaysia. Kasihanilah semua rakyat Malaysia dai hidup merana di bawah PR....amin!!!!

Bajet terburuk PR daripada semua bajet kerajaan selama memerintah Malausia. Ini bukan nak bangunkan negara tapi nak hancurkan Malaysia. Kalau semua nak bagi free nak korek duit mana? Tapi nagi anwar kalau tak ukup duit senang je sebab soros,IMF dan bank dunia semua kawan dia. Tapi kalau dah meminjamo dari orang orang ni tentu kena bayar balik. Ini semua bebankan rakyat masa pada masa depan. Ya Allah gagalkan lah niat pr nak tadbir Malaysia. Kasihanilah semua rakyat Malaysia dai hidup merana di bawah PR....amin!!!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More