Sunday, May 29, 2011

sejauh mana peranan tajuk atau title pada sesebuah entry.



Assalamualaikum dan salam sejahtera, walaupun masih baru dalam berblog ni, tapi ini hanya pandangan peribadi saya, bukan nak mengajar sesiapa apatah lagi mereka yang sudah lama dalam bidang ini kalau ok terima kalau tak ok abaikan jer.

Hari ini nak cerita sikit bab title atau tajuk sesuatu entry, besar sangat ker peranan sesuatu tajuk untuk menarik pembaca singgah ke blog kita. Bagi saya ianya penting dan penyumbang utama trafik dan jumlah komen yang akan diterima,  dari hasil pemerhatian saya tajuk yang mempunyai kaitan dengan dunia bloging, tidak kiralah persoalan yang ditimbulkan bermula dari perkataan apakah, bagaimanakah, adakah, perlukah, dan pelbagai lagi, asal bersangkutan dengan tips dan perbincangan dunia blogging akan mendapat sambutan yang menggalakkan. buktinya saya buat perbandingan di antara dua entri ini dan ini,. dan yang best entry  berkaitan perlukah kita reply setiap komen yang diterima  dapat menarik newest visitor ke blog saya.

Ini bermakna, tajuk-tajuk sedemikian akan memainkan peranan yang penting di dashboard dan tajuk ini lebih prominent dari yang lain atau  kerana kebanyakan bloger kini khususnya newbie bloger sentiasa mencari tips atau kaedah-kaedah terbaru untuk memajukan diri mereka dalam dunia maya ini, tidak terkecuali diri saya walaupun sekadar silent reader. Tetapi jangan pula letak tajuk tips atau perkara berkaitan dengan apa yang saya nyatakan di atas tetapi isinya lain pulak.


7 comments:

kotak bulat said...

tajuk entry saya selalu tak gempak.. banyak lagini sy kena belajar.. :)

liyana said...

yup..bagi saya..tajuk entry tu faktor penyumbg gkla utk tarik minat org bace entry tu..=)...

Anonymous said...

biasa tajuk aku adalah idea asal aku. jadi entri adalah berfokus kepada tajuk tu. menarik x menarik x kisah asalkan x lari fokus

arituarini said...

kdg2 tjuk gempak..rupanya tk de pun..mcm tjuk dlm metro la plak diaorg ni..mkin pandai main tjuk..kah kah kah kah..

Ca Ezah said...

haha..ca suka buat tajuk auta dulu..ngeh3.. :P

suha said...

setuju (^_^)
jemput dtg belog cik suha,cek sket tajuk entry cik suha hehe

mas saari said...

tajuk memang memainkan peranan yg penting!

...tapi kalau tajuk je gempak tapi isi takde susah gak kan?