Sunday, June 26, 2011

Bersih 2.0 : antara dua ego dan air mata



Hampir dua minggu lagi kemungkinan akan adanya satu perhimpunan yang dinamakan Bersih 2.0 yang akan diadakan di ibu negara, walaupun saban hari kita melihat pelbagai langkah dan cara pihak berkuasa untuk cuba mengawal dan mengelak daripada perhimpunan ini daripada terus berlaku tetapi apa yang dilihat semakin hari semakin marak api semangat mereka yang ingin berhimpun.

Saya tidak mahu menyentuh  apakah yang dimaksudkan dengan bersih 2.0 ini dan apakah misi dan visi yang ingin dibawa oleh pihak penganjur perhimpunan tersebut. Yang ingin saya sentuh ialah  pada saya  berlakunya konflik di mana semua pihak ingin kehadapan kononnya merekalah yang pencetus penggerak perubahan sistem politik negara dan satu pihak lagi mendakwa merekalah yang akan mempertahankan secara habis-habisan sistem yang ada sekarang.

Di sebelah pihak penganjur bersih 2.0 saya melihat berlakunya perebutan yang mendakwa kamilah pencetus kepada perubahan iaitu antara parti politik dan NGO. Masing-masing ingin terkehadapan dalam memperjuangkan hal berkaitan perubahan. Manakala di pihak yang ingin mempertahankan perkara yang nak diubah tadi mendakwa seperti merekalah wira yang akan mempertahankan maruah bangsa dan negara....

Dicelah-celah perebutan mempertahankan keegoaan kedua belah pihak, muncul pula pihak-pihak media yang mereka anggap diri mereka bebas dari segala anasir 'bias' melaporkan keadaan atau situasi perkembangan perhimpunan ini.....walaubagaimanapun mereka-mereka ini lupa tingkah laku dan tindakan mereka sedang diperhatikan dengan tekun dan teliti oleh seluruh rakyat malaysia, yang pada pendapat saya sudah semakin matang untuk berfikir dan menilai kewajaran dan kerelevanan sesuatu isu yang dibangkitkan.

Saya berharap pihak berkuasa bijak memainkan peranannya agar tidak timbul sebarang masalah yang akhirnya bakal merugikan negara dan bangsa. 'kebebasan berhimpun dan bersuara adalah hak setiap rakyat malaysia" ianya memang dijamin di dalam perlembagaan, tetapi ingat....banyak yang ingin mengambil kesempatan di atas kesempitan.

12 comments:

tia @ Ini Kisah Tia said...

tak faham Tia . ini pun boleh jadi isu kan ..

MARIA LIZA said...

semua nak tunjuk hebat tapi tak tau le mana yang paling hebat...

arituarini said...

yg mnyibuk hanya utk menampkan keburukan..pada hal sbenarnya tk mcm tu... ada yg nak join tu seperti sokong membawa rebah tu..

Unknown said...

aishhh...manusia2..memang beginilah gamak nyer kalo sudah berada diakhir zaman....

syuxer said...

aku sokong BERSIH..:)..perlukan perubahan...

kotak bulat said...

tak tahu sokong mne2.. emm...masing2 rasa merka yg betul..

Unknown said...

pembangkang punya kempen la...bersih rasuah,bersih korupsi...macam bersih diorang

Unknown said...

aku sokong FRU...haha

Anonymous said...

mender ni?? tak paham la kawe huuuuuuu

hamzah ian said...

aku tak tau bersih tu ape.. hehe

arituarini said...

wow jawapn de yg tersentap tu.. cuak aku..BN dlm diam ade kat sini rupanye..kih kih kih...

liyana said...

x taw nk kata apa