Saturday, July 2, 2011

keajaiban lalat sebagai penawar



Assalamualaikum dan salam sejahtera, baru boleh update entry hari ni...sibuk dengan kerja..sambil-sambil blogwalking tadi masuk ke blog kawan baru saya syukqrie ni..Dalam entrynya menceritakan tentang kunjungan beliau ke pantai Pengkalan Balak untuk menjamu selera...dalam tu juga turut memuatkan gambar-gambar juadah yang sangat menyelerakan itu...



Saya begitu teruja apabila nama Pengkalan Balak itu disebut oleh Syuk kerana tempat tersebut begitu rapat dan hampir dengan saya sejak  8 tahun yang lalu. mengapa yer ? disitulah kami student Matrikulasi Melaka,  dahulu menunaikan solat jumaat kerana pada masa itu masjid dalam KMM belum dibenarkan untuk bersolat jumaat...naik bas ramai-ramai pakai baju melayu biru duk tepi pantai Pengkalan balak ..orang azan baru masuk masjid..teruk betul..huhu. Apabila ingat KMM teringat keadaan hidup disana, yang paling meninggalkan kesan ialah keadaan persekitarannya yang sangat berlalat...tak tahulah sekarang...tapi masa saya berada disana fenomena lalat masuk dalam gelas dan makan dah jadi macam rutin biasa...pada mulanya agak terkejut tetapi lama kelamaan dah jadi macam biasa jer.."alah bisa tegal biasa"..huu..itu kat cafe dalam bilik pun lalat ni menyerang...tengok kawan-kawan yang tido dihurungi lalat terfikir macam duduk di Haiti pulak.



Sebenarnya apa yang nak saya kongsi hari ini ialah khasiat lalat itu sendiri...kalau lalat masuk dalam air minuman atau apa juga jenis makanan jangan dibuang air dan makanan itu sebabnya ia masih boleh diminum dan dimakan...mengapa ? jom kita kaji...dalam kajian yang dilakukan oleh para saintis telah menemukan virus bakteriofaj iaitu virus atau organisma tertentu yang ada pada tubuh lalat tersebut yang berfungsi untuk membunuh patogen (agen yang menyebabkan penyakit) ...bersama lalat itu bukan sahaja membawa patogen tetapi mikrobiota (bakteriofaj) yang memberi manfaat menyerang virus dan organisma pembawa penyakit.



Jadi apakah sebabnya perlu direndam lalat itu keseluruhannya ?..bakteriofaj @.makrobiota pada lalat wujud di bahagian ketiga lalat yang berbentuk bundar iaitu perut dan punggungnya. ia digambarkan sel yis bujur yang hidup sebagai parasit didalam perut lalat..... kalau terang panjang-panjang pun tak guna..diringkaskan cerita...dibadan lalat ada dua unsur...yang baik dan jahat..yang baik namanya bakteriofaj  yang dapat menutralkan kuman pembawa penyakit......dan sememangnya hal ini telah tercatit dalam sebuah hadis oleh Bukhari dari Abu Hurairah yang bermaksud " apabila lalat terjatuh ke dalam bekas minuman salah seorang antara kamu, celuplah dan kemudian buanglah lalat itu kerana pada sebelah sayapnya mengandungi penawar dan sebelahnya yang lain mempunyai penyakit"...

p/s : saya tengok jenis lalat juga..kalau yang hijau dan berbelang-belangtu agak risau juga nak rendam...

24 comments:

kotak bulat said...

betullah tu..hehhe..tp kb kalau lalat da msuk dlm air..sush rasanya nk minum..hehhe..walaupun tau blh minum..

Wanie said...

ha...tak berape yakin nak minum..hehe.tapi selalunye bukan lalat yang masuk dalam air, tapi semut gatai..

Danial Razak said...

wah.KMM ker..KMM jugak..tapi 2 tahun yang lalu la..hahaah.
lalat kat kafe banyak lah..tak lah sampai ke bilik..

cucu umie said...

ayie memang xakan minum air yg ad lalat..huhu tpy thnkx for the info...


p/s: ayie budak kmm juga..kire junior bro ah..huhu

Freaky said...

terima kasih share info ni. freaky ex studeng KMM :)

kiz said...

kekadang kena juga lalat terjun dalam gelas..tapi kalau air tu dah separuh minum terus buang je..kalau baru lagi..buat buat tak nampak je..selalunya air yang kat kedai laa..yer kan bayar..haha

harrazdani said...
This comment has been removed by the author.
harrazdani said...

ayie/danial dan freaky : ramainya ex student KMM rupanya...boleh reunion ni..hahaha...dulu sampai dalam bilik bro....kat buku pun lalat hinggap...mungkin sbb tertarik dengan tulisan kat buku tu...seksa wooo...tapi kalau ingat balik satu momment yang best.

KB/wanie : persepsi lalat tu adalah kotor...tu yang tak lalu tu..huhu...

Jiejah Gorjes said...

tokak kombang eh nak minum minda ni kaya dgn imaginasi yg bkn2 cissss

harrazdani said...

kiz : haha...buat2 tak nampak jer laaa...

harrazdani said...

JG : persepsi manusia bahawa lalat itu kotor dan berpenyakit...itu yang membuatkan kita kombang nak minum..

Azzah said...

nampak je lalat dalam air terus buang tapi sekarang dah baca info ni,kena fikir dulu sebelum minumlah

Bro ahmad said...

geli la nak minum,,semut pun saya tak minum..ini lagi lalat huhuhu

yatie Awang said...

aa...kalau yg hijau, tak tahan ngan bunyinya...mcm ntamuk jugakkan,

tapi kalau dah lalat tu masuk kat dalam air, rasanya tak sanggup nak minum lagi....apatah lagi nak ambil rendam

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
happy 2nd anniversery

Maaf dah lama aku tak ziarah blog ko lahhh... Maaf lah yerrrr... terputus hubungan tapi dah jumpa balik lahhh...

yuppp mmg ade yang cakap camtu.... benda ni kalau masuk aku terus buang ajerrr tukar baru pasal mmg tak berani lahhh

Liyana Zahim said...

Lau nmpk lalat cecah kat nasik pun buang nasik area2 yg die cecah tu.. Kotor kot.. Asenye xde sgt org yg nk celup lalat tu smpai abes.. Kompem nmpk lalat tros buang.. Yekkk..

ArulchelseA said...

penah tu pasal lalat ni..tp bla terjadi depan mata..rasa tk nk minum lak..kih kih kih kih

Papa Mifz said...

berkhasiat rupanye lalat eh....

caliph shuriken said...

klau lalat ijau tu pikir byk kali jgak nk rendam, hukk...

latest en3: tanya sama pokok

kokser kokdam said...

ade lam kitab wooo...

jgn trus buang lalat.. kene celup dlu skali..

tp tu la, jijik woo..

mau2 lalat besao yg ijau tu..

yekkkk

hahahahaha

Khairil said...

betul bro...tgk jenis lalat,tempat dan keadaan juga...

liyana said...

hmm..apapun org ttp pikir lalat tu kotorkn..hmm

alif haris said...

yup .. betul2 .. penah dgr hadis ni :)

pd lalat itu ada penyakit dan pd lalat itu jugak ada penawarnya :)

Terbelog said...

uiks..
dah abis baca
tp pikir jugak la nanti nak
minum ke tak
he3