Friday, September 23, 2011

Gaji kakitangan kerajaan naik | anon : tahi palat nak naik gaji...ngokkkkk


Salam to all my friend, Aku akui bukan semua orang akan berpuas hati bila dengar jer kakitangan awam akan dapat bonus apatah lagi naik gaji. Kebanyakan masyarakat hari ini, bila dengar je agensi kerajaan, akan terbayang diminda mereka muka penyambut tetamu yang kelat mencuka, berbaris panjang berjam-jam, penuh dengan proses birokrasi, penuh dengan dokumentasi proses, lambat dan bla..bla bla....

Selain daripada itu mereka anggap duit gaji yang kakitangan awam terima adalah wang rakyat yang membayar cukai, itu memang aku akui tetapi kakitangan kerajaan juga membayar cukai....Jadi tak hairanlah mr/ms Anon kita tu marah sangat bila isu kenaikan gaji ni aku timbulkan dalam entry aku sebelum ini  bajet-2012 | gaji kakitangan awam naik, mungkin dia ada sejarah hitam ketika berurusan di jabatan kerajaan atau pembayar cukai paling banyak ...mana kita tahu kan.

Oleh itu,  kepada kakitangan awam aku harap korang tahu ada yang tak suka bila korang naik gaji mungkin antara faktornya seperti yang aku sebut di atas tu..jadi berubah laaa, proaktif dan senyum la sikit jangan cepat nak marah dan tengking-tengking pelanggan korang, dan kurangkan masa kerja dihabiskan dikafeteria...sarapan pukul 8 pagi, pukul 10 plak minum pagi, pukul 12 makan tengah hari, dan pukul pukul 4 minum petang....kalau setiap sesi tu setengah jam bukan ke dah dua jam sehari.. itu belum masuk waktu rehat tengah hari. Kalau setahun kerja 300 hari bukan ke dah 600 jam di habiskan di kafeteria..

Kesimpulannya, jika benarlah berita angin kenaikan tersebut menjadi kenyataan, korang sebagai kakitangan kerajaan ubahlah persepsi masyarakat terhadap korang setimpal dengan apa yang akan diterima agar mereka yang seperti anon di atas akan berubah persepsinya kepada penjawat awam. Dan teguran aku pada anon tu, jangan terlalu beremosi dalam memberi komen kerana ianya menunjukkan di mana tahap kita berada.

15 comments:

IMANSHAH said...

oh naik gaji ke?

Fathiah Hamim said...

errrr dah kenapa pulak anon tuh. diam2 sudeh kalo tak suka pun.

ArulchelseA said...

masalah mamat tu .. apa2 hal bleh bawak bincang..

kiz said...

adeh..macam-macam hal..

bella luna said...

alhamdulillah lau naik gaji lagi,hehe

Liyana Zahim said...

Amboi bahasa die...

ABU said...

dorang naik gaji.. kitaorang GLC tak naik naik pung...

simanis said...

Blog hebat disinggah cik anon...

Ungu Violet said...

xper...kalau betul naik gaji nanti...kita belanja anon yek..:)

ali said...

pada aku...gaji kktgn krjaan adalah perbelanjaan kerajaan..yg boleh menjana ekonomi dan memberi keuntungan dlm rantaian ekonomi kpd semua org trmasuk yg bukan kktgn krjaan

Cik Azizah said...

alahai dengki ke cik abg anon oi..hehe baguslah naik gaji..jd kakitangan awam buatlah keje setimpal gaji yg disediakan..

JG said...

rm50 je kan..bukan byk pun huhuhu..lg satu la mmg ye ada kakitangan awam ni bajet bagus dgn bg servis mcm ala2 kadar. muka ketat bajet mcm hebat sgt keje gomen. tp kuli jugak pesalah bersikap mesra alam sket ngan pelanggan. w.pun pelanggan tu dtg waktu rehat x perlu la nak marah2. jumpa je bg tau dan jelas kan. cer byg kan kalo kite di tempat pelanggan tu dan kite di layan mcm tu. x marah ke kite?

yg si pelanggan plak ada yg spesis jenis nak tembak je pantang la silap sikit padahal silap dia ..dpt plak yg bg servis tu staff yg bkn spesis muka ketat kire staff yg baik la..dah dimaki2 nya plak staff camtu. terkulat2 la staff yg hati lembut tuh kena maki. padahal sesama agama tuh. (malas nk sebut bangsa)

tp bile di pas pada pegawai yg mmg muka ketat dan tegas takde plak ko nak maki2 kan.

senang cite org berbudi kiter berbahasa. pesalah masing2 berhemah dan bersopan santun antara satu sama lain. ni masing2 nak ikut kepala masing2 jer. timbul la isu anti gomen bagai.kakitangan gomen makan gaji buta la amik duit rakyat la..bla bla bla....

HD sori panjang lebar lak komen...

Green Apple said...

adat manusia, suka mencari kesilapan dari kebenaran.. suka mencari keburukan dari kebaikan..
Alhamdulillah jika benar berita ni..

Anak Wak Mail said...

hahaha...tapi keje kerajaan memang banyak rehat..syok!hihi

er..harap diorang buat kerja elok2,,jangan jadi bahan cacian org je kalau dapat naik gaji...;)

Anonymous said...

staff kakitangan naik gaji pn apa kne mengena ngan yg duk mengata tu?