Saturday, June 25, 2011

candu berlesen....



Assalamualaikum dan salam sejahtera, sambil-sambil  minum  lepas main badminton tadi kawan beli rokok..dunhill 20 RM 10.00 sekotak...huh mahal rupanya rokok ni. Tapi bila tengok di kotaknya ada tertera amaran daripada kementerian kesihatan yang mengingatkan kita bahaya merokok, dan sekarang ni ditambah lagi dengan gambar-gambar yang agak ngeri dan tragis saya mula terfikir apa tujuan gambar-gambar itu diletakkan ? tujuannya tidak lain agar perokok akan rasa sedikit gerun dan insaf sekaligus berhenti atau mengurangkan aktiviti menghisap rokok..tetapi adakah langkah meletakkan gambar ini berjaya ? jawapannya pada saya adalah kurang berkesan atau mungkin tidak langsung berkesan....



Selain daripada itu saya terpanggil untuk memikirkan betapa kerajaan melaksanakan pelbagai program untuk menyedarkan perokok akan bahaya rokok ini pada kesihatan dan orang sekeliling, saya teringat pada kempen "tak nak". Apa sudah jadi dengan kempen "tak nak" adakah ianya berkesan, untuk makluman kempen tersebut dianggarkan menelan belanja lebih 20 juta. dan akan berjalan selama 5 tahun.. kalau diikutkan dah berapa duit kerajaan habis dibelanjankan untuk kempen tersebut..duit kerajaan adalah duit rakyat atau duit pembayar cukai, dan perlu diingat bukan semua pembayar cukai adalah perokok.

kalau wang tersebut disalurkan untuk membina jambatan buat kanak-kanak ini melintas ke sekolah kan lebih baik....daripada membelanjakan kepada mereka yang sengaja ingin cari penyakit..

p/s yang merokok jgn touching2 yer sekadar pendapat....

9 comments:

el-janna said...

betul tu.. xnampak hasil pu. buat kempen sikit sikit dahla..macam buat kempen nyamuk aedes^^

makcik yang duduk dengan kambing dan makan rumput tu lagi memerlukan 0.o"

cucu umie said...

ayie rase, pendektn yg digunakan kerajaan menag tidak sesuai disamping kempen itu tidak menyeluruh pon..hanya di certain2 tmpt shje kita dpt liht mereka melkukan kmpen tersebut..

Khairil said...

buatlah macam2 kempen pasai merokok ni...yang dok merokok tetap merokok juga...harga rokok naik sampai 20 ringgit sekotak pun ada juga yang menghisapnya...

Syuxer said...

patut diharamkan aje rokok neh..

kempen kerajaan cam tak berjaya je..baik bina jambatan cam bro cakap

perokok hanya akan berhenti bila dia sendiri nak berhenti,,

kotak bulat said...

perokok susah nak berhenti walau pun dia sendiri nak berhenti... emm..

ArulchelseA said...

alamak cuak aku bro...kih kih kih.. nk berenti susah.tu la kdg2 nsihat jugk budak2 sekolh ni..dah keja baru tau nk berenti msa tu dah payah dah..

dlm ati-alamak trkena aku ni..cuakkk..larikkkk...

Jiejah Gorjes said...

hahahaha...bab gomen belanja kan duit tu mmg keji...opss x leh komen lebih2 nanti kena.......

Bui Idzra Ryn said...

kerajaan perlu lebih tegas..kalau jumpa jer org merokok terus tangkap..penjara seminggu..hihi..baru org takut nk merokok secara terang2..

psssttt..nasib baik hubby bui dh berhenti merokok,jimat sket duit

::FAIZ FARISH:: said...

merokok membahayakan kesihatan....