Monday, June 27, 2011

header anda mencerminkan siapa anda....



Assalamualaikum dan salam sejahtera, hari ini nak buat entry pasal header..apa yang dimaksudkan dengan header. Kalau tengok kamus Oxford fajar ia dimaksudkan dengan  terjun kepala dulu. huhuhu...tapi takrifan untuk blog atau surat  ia dimaksudkan dengan yang paling atas atau kepala....suaikan ikut ayat...banyak perkataan inggeris ni kalau direct kita terjemahkan ke Bahasa Melayu tanpa melihat struktur ayat akan jadi pelik....contohnya sales girls wanted, kalau kita terjemahkan direct ke bahasa melayu akan jadi "penjual wanita diperlukan" kan haru biru jadinya.

Berbalik kepada header, kalau anda perasan, saya baru sahaja menggunakan header baru kredit untuk wancikgumuzik kerana bersedia meluangkan masa untuk menyiapkan header baru untuk harrazdani, terima kasih wan. Pada pendapat saya ada beberapa kepentingan header untuk sesebuah blog. Tetapi mungkin kebanyakan daripada kita sudah mengetahuinya jadi saya nak bagi satu jer lah...bagi saya header blog melambangkan keperibadian tuan blog. Mungkin ada diantara blogger yang tidak pernah jumpa tetapi boleh memberi komen dan chat di shoutbox seperti sudah lama kenal, jadi apa yang membolehkan kita rasa selesa berinteraksi. ini kerana kita dapat menyesuaikan diri berinteraksi berdasarkan pemahaman kita bergantung kepada  header dan isi blog rakan tersebut. 

Sebagai contoh Kalau headernya banyak gambar-gambar kartun dan beraneka jenis blink-blink tuannya adalah seorang yang happy go lucky dan mudah untuk didekati, contohnya : 


Kalau headernya jenis macam kat bawah ni, saya berpendapat tuan blognya adalah seorang yang cool dan lebih matang kerana headernya yang simple dan menarik.


Banyak lagi sebenarnya header-header yang boleh saya katakan hampir menunjukkan keperibadian dan minat seseorang blogger cuma empat di atas saya bawakan sebagai contoh...harap sahabat-sahabat di atas tu sporting dan tidak terasa dengan pandangan saya, kerana walaupun kita tidak pernah bersua muka tetapi mungkin muka @ header blog kita dapat serba sedikit mencerminkan siapa kita, begitu juga kepada yang lain-lain.

19 comments:

arituarini said...

Cuak aku bro..tq letak header aku yg blink2 tu bro..kih kih kih..

Unknown said...

ayie sekrng lebih suka header yg simple shje sebb mcm senag shye apabila orng lihat and thu..that azrin yer blog..kuikui

Firdaus Life said...

header sy ada gitar.. cool :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah..stuju tu!!

kdg2 ia mlbgkan cmner org tu..tp xsumela..

kdg2 leh salah gak kan..

sama spt,jgn disangka selalu berkopiah,dh tentu org tu baek..

kotak bulat said...

wah~ header kb la.. mekasih HD..comel tul panda tu.. :P
*berlari-lari dengan riang*

wan_cikgumuzik said...

wahhhhhh..!!! ada header aku... siap backlink plak tuhh.. fuhhhh..!! best2..!! thanks bro..!! aku hargainya sgt2..!!

syuxer said...

aku takde header T_T..hahaha

xpe xde header itu memang trademark aku..:)..

biar misteri sikit..hahah

Anonymous said...

header simple , tpi ada budak comel ;)

Adam Sahaja said...

ehem2...betol aja ckp tuan blog ni..header yg cntk dtgnya dri orng yg professional & happy..[ada kaitan jgak kan komen ni ngan entry]

Unknown said...

btol2..sangat setuju~hehe

s u a r a h e a R t y said...

setuju. . .sbb i pun selalunya , bila blogwalking , tgk pd header dulu. . .huhu. . .kdg bukak2 dh rasa serabut pasal header serabut. . .but, to be fair dun judge a book by it cover rite. . .cuma, klu dpt blog yg simple tp isi padat , memang hebat. . .


*sigh*tengah cari kawan yg bole guide cara buat header yg hebat. . . . .

cunndaa said...

kalau header cunndaa mcm mana pulak ye? hehehee

fardhilah said...

xde masa dan xde idea nak buat header.. nak pulak internet kat opis ni hampeh!!

MARIA LIZA said...

saya buat header ikut suka aje..yg pasti mesti ada "SHOCKING PINK" or PINK...Nampak vogue gitu...

liyana said...

hmm..btui...

Azzah said...

header saya macam budak tadika,tak bermakna saya budak tadika..:)

Unknown said...

betul tu, header tu adalah identiti seorang blogger...

terima kasih bro sudi letakkan header maidaribendang tu siap dengan ada backlink lagi...much appreciated!

Unknown said...

bukan header je.cara penulisan pn kt blh knl orgnya cmne.even bkn 100% kan ^^,

Unknown said...

wah,dh jad pengkritik header lah..hehe..bui punya header mcm mana pulak..btw,nice header baru tu,cikgu wann mmg kreatif..bui pun pernah suruh dia buat..